OSLO : Det er det klare signalet som fremkommer i en måling Synovate har foretatt for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL. Målingen har vært gjennomført over flere år for å avdekke folks holdning til eget alkoholforbruk på sjøen. Nå lanseres den i forbindelse med Klar for sjøen-kampanjen.

Har Sørlendinger et alt for avslappet forhold til alkohol i båt? Ta debatten nederst i saken.

– Målingene viser store forskjeller i alkoholkonsum langs kysten. Men det er flest båtførere på Sørlandet som drikker. Da er det litt tankevekkende at det blir færre politibåter langs sørlandskysten i sommer, sier daglig leder i AV-OG-TIL, Kari Randen, til NTB.

13,3 prosent av respondentene i Telemark svarte at de hadde drukket en eller flere alkoholenheter sist de selv førte fritidsbåt. I Vest-Agder svarte 8 prosent det samme. I Nord-Trøndelag, Troms og Finnmark var svaret null.

Verken Kari Randen eller kommunikasjonssjef Ernst Larsen i Redningsselskapet har noen formening om hvorfor det er så store avvik fra region til region, til det er materialet for spinkelt.

Men begge påpeker overfor NTB at det er flere fritidsbåter i sør enn i nord.

To politibåter på Sørlandet

Tidligere i sommer kunne fvn.no melde at bare to politibåter skal patruljere fast på kysten av Sørlandet i sommer.

Agder-politiet har fire båter tilgjengelig i sin sjøtjeneste, men i år skal politibåtene i Mandal og Risør kun rykke ut ved behov. Politibåten i Grimstad er kuttet helt ut, ifølge avisen.

Båtene i Arendal og Kristiansand derimot skal patruljere fast.

Begrunnelsen fra visepolitimester Kjell Hegstad i Agder politidistrikt er at budsjettet må balansere, og da er ikke båttjenesten unntatt.

– Politiet gjør et viktig forebyggende arbeid. Innsatsen på sjøen er sentral i å hindre ulykker. Da er det et paradoks med færre politibåter langs sørlandskysten, der det er flest fritidsbåter på vannet om sommeren. Men det må jo bli politiets vurdering og prioritering, sier Kari Randen.

Men det er ikke bare i sør politiet må kutte i båttjenesten. Politimester Sveinung Stangeland i Politidirektoratet opplyser at det i år er rundt 50 politibåter på sjøen, mot 57 i fjor.

Bredt samarbeid

AV-OG-TIL jobber sammen med bl.a. Redningsselskapet, politi, Kystvakten, Røde Kors og alle båtforbundene for at båtførere skal stå edru til rors. Samarbeidet skjer med midler fra Helsedirektoratet gjennom «Klar for sjøen»-kampanjen, som gjennom hele sommeren er representert på festivaler, seilaser, sjøvettdager og i kontroller av sjøfarende.

Denne uka er Redningsselskapet på Hammerfestdagene, båtfestivalen i Ålesund, og med Eliasbåten på Smøla. Politiet er på Herlaugsdagan i Nord-Trøndelag.

Redningsselskapet har i mange år vært opptatt av sikker ferdsel til sjøs for alle, ikke minst etter hvert som fritidsflåten har økt dramatisk. Omtrentlige tall antyder en flåte på rundt en halv million med smått og stort, og de senere år har fartsmonstre blitt stadig mer hyppige aktører.

Dødelig kombinasjon

– Uansett promillegrense, mener Redningsselskapet at man bør unngå kombinasjonen alkohol og føring av båt av sikkerhetsmessige grunner. Vi ser mange stygge ulykker som følge av sviktende vurderingsevner når noe uventet skjer, samt kombinasjonen mørke, fart og alkohol. Det kan være dødelig i mange tilfeller, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen i Redningsselskapet.

I fjor omkom 33 personer i ulykker med fritidsbåt, de fleste menn over 40 år. 13 av dem omkom ved fall over bord. I en tredel av tilfellene er promille medvirkende, ifølge Kari Randen.

Har Sørlendinger et alt for avslappet forhold til alkohol i båt? Ta debatten under.