KRISTIANSAND: Onsdag 24. august forlot Tor Henning Ramfjord sitt kontor hos National Oilwell Varco Norway på dagen, etter å ha jobbet i selskapet i 25 år, hvorav de siste fire som administrerende direktør.

I det som ifølge DN trolig var norgeshistoriens mest omfattende nedbemanningsprosess, kvittet Ramfjord seg med 3000 ansatte i løpet av halvannet år.

Bjarne Skeie-selskap

Nå melder samme avis at han har fått seg ny direktørjobb.

Ramfjord blir nemlig daglig leder for TTS Marine AB i Gøteborg. Selskapet het tidligere Kværner Ships Equipment, og eies delvis av kristiansanderen Bjarne Skeie.

Ramfjord er fortsatt inne i en seks måneder lang konkurransekarantene, som betyr at han ikke kan jobbe for selskaper som opererer i samme bransje som NOV gjør.

– Men så kom det altså en henvendelse fra TTS om jeg kunne ta på meg et oppdrag i Gøteborg. TTS har et datterselskap der som leverer utstyr til ro-ro-skip, ferger, cruiseskip og til marinen. Slike ting som løfteramper, baugporter, luker og daviter; altså ikke noe som konkurrerer med det NOV holder på med. Jeg skal være daglig leder for selskapet inntil videre og bruke min erfaring og kompetanse til å lage en gjennomføringsmodell som er effektiv, noe som er særlig viktig i disse tider med beinhard konkurranse og et kostnadsnivå som må ned. Og det er dette jeg synes er gøy å jobbe med; skape en kultur og en modell som gjør produksjonen så sømløs og effektiv som mulig, sier Ramfjord til DN.

Tøff tid i NOV

Det var styreleder i TTS, Bjarne Skeies sønn Trym, som tilbød Ramfjord jobben.

– Han er jo norgesmester i prosjektgjennomføring. Dette blir kjempebra, sier Trym Skeie til DN.

Drøye to måneder etter han sluttet i NOV, beskriver Ramfjord den siste tiden i selskapet slik:

– Det ble tøft å stå i en lederstilling i et marked der det ikke er annet lys i tunnelen enn toget som kommer mot deg. Det setter preg på deg som person å se alle disse menneskene du har sagt opp inn i øynene, omgås dem i boligfeltet og på butikken. Det gjør noe med deg som menneske å drive med nedbemanning i halvannet år. Jeg hadde behov for å drive med noe som er mer lystbetont. Og jeg merket ikke hvor tung den ryggsekken var før jeg tok den av, sier han.