mandal: Leder Kjell Rune Olsen frykter en slik reguleringsendring vil være dødsstøtet, fordi boliger og støyende industri erfaringsmessig ikke kan leve sammen med hverandre. Samtidig skjønner industrien at nedre Malmø er et attraktivt boligområde. Beliggenheten ved elva og kort vei til sentrum vil være enkelt å markedsføre.Prisene vil skyte til himmels, og industriforeningen frykter at enkelte industrieiere vil bli fristet til å selge. Dermed oppstår de velkjente konfliktene mellom industri og fastboende.Kjell Rune Olsen og de øvrige medlemmene mener Sandens beliggenhet til Sjøsanden og Furulunden bør åpnes opp for service— og håndverksbedrifter, kombinert med boliger. Denne bydelen er ifølge Olsen uaktuell for industrietablering, fordi det er umulige forhold for tungtrafikken. Handelsvirksomhet fører til økt trafikk på Sanden, og derfor mener de det er feil å legge handelen til denne bydelen.Industriforeningen vil derfor ha et kompakt sentrum, og mener det viktigste er at byens folk får mulighet til å handle i et grønt sentrum. Olsen mener handelsutviklingen må gå i retning av E-39. Han tror ikke det er noen løsning å fjerne bilene fra Bryggegata, fordi problemet da vil skyves ut av sentrum og inn i boligfeltene. Livet i sentrum vil også forsvinne så snart butikkene stenger for kvelden. I stedet ser han for seg å stenge eller enveiskjøre Bryggegata for trafikk i sommermånedene for å gjøre sentrum mer attraktivt for turist- og handelsnæringen.Petter Backstrøm, eier av Spiggeren Næringspark, har et annet syn: - Jeg er helt uenig i at nedre Malmø må forbeholdes industrien. Hva skjer den dagen en av de tunge industriene må legge ned? Skal vi da låse oss slik at hele denne delen blir liggende som en spøkelsesby? Jeg kan garantere at det aldri vil komme noen ny tungindustri til denne bydelen, sier Backstrøm.Backstrøm vil heller ha muligheten for fremtidig boligbygging på nedre Malmø. Han viser til andre byer der fabrikkene er på vei ut av sentrum. Dessuten mener han det er store behov for lagerlokaler og lett småindustri i området på Malmø.Petter Backstrøm mener det er mye godt i alle tre forslagene til sentrumsutvikling, men vil ikke låse seg til noen av dem. Han har ingen sans for handelssenter i Kronheia, men kunne heller tenke seg at området rundt Rutebilstasjonen ble utviklet med et større handelssenter. På Sanden ønsker han seg butikker og leiligheter, men tror ikke hotell og restauranter i dette området er liv laga med det aller første.