LILLESAND: — Vi vil ha et levende sentrum hele døgnet og hele året. Derfor trenger vi nyetableringer i næringslivet i hele kommunen, sa ordfører Odd Steindal da han i går inviterte et 20-talls næringslivsfolk til møte for å diskutere næringspolitikk. Og ordføreren la ikke skjul på at han ønsket å etablere et næringsforum der næringslivet og kommunen kan komme sammen for å drøfte problemstillingene.Ordførerens initiativ ble ikke møtt med dundrende applaus, heller med positiv passivitet. Men selv om cafe-eier Mogens Yndesdal advarte mot å stable på beina et nytt supperåd, så ble det valgt et interimstyre som skal forberede etableringen av Lillesand næringsforum. Valg av interimstyret holdt på å gå helt galt fordi flere av de tilstedeværende mente at representanter fra nær sagt alle bransjer måtte være med. Men til sist ble disse valgt Rita Strandmyr, Ole Johan Storaker, Heikki Systad, Odd Steindal, Steinar Sollie og Olav Eigeland.Kom i dårlig lys

Næringspolitikken i Lillesand kommune har kommet i dårlig lys etter den mislykkede etableringen til IT-mannen Christen Ager-Hanssen. Selv om både administrasjonen og politikerne kastet seg rundt for å imøtekomme Ager-Hanssens krav, ble han lei og droppet Lillesand. Ager-Hanssen hadde mange karakteristikker av kommunen i etterkant, «amatørmessig» var en av de mildeste.I kjølvannet av Ager-Hanssen-saken har næringskonsulent Rolf Roland laget en spørreundersøkelse blant 207 bedrifter og næringsdrivende med adresse Lillesand. Hensikten var å kartlegge hvor tilfreds brukerne var med kommunens tjenester og å få nye innspill til hvordan kommunen kan nå sine mål innenfor næringspolitikk.Overraskende for de fleste på møtet i går har 52 prosent av de 64 som svarte på undersøkelsen gitt uttrykk for at de er svært godt fornøyd eller fornøyd med kommunens serviceinnstilling. Ytterligere 22 prosent er nøytrale, mens bare 26 prosent svarte at de er misfornøyd eller svært misfornøyd.- Er ikke aktiv nok

Varaordfører Paul Flaa gav uttrykk for overraskelse fordi folk og bedrifter han snakker med gir uttrykk for å være misfornøyd. Heikki Systad ville sette fokus på de 26 prosent misfornøyde for å finne ut hva misnøyen består i. Torleif Kvifte mente at de mange som er misfornøyd med kommunens service rett og slett er gått trøtte og ikke har orket å svare.Saint-Gobain-direktør Ragnar Langfeldt var også overrasket over svarene i undersøkelsen. Han sa i et innlegg at Lillesand kommune ikke er aktiv nok på næringsutvikling og ligger langt etter nabokommune i så måte. Han mente at det ikke bare er et forbedringspotensiale innen kommunen, det må en holdningsendring til. Ragnar Langfeldt mente kommunen måtte være en pådriver for en aktiv næringspolitikk.- Det ligger litt i at kommunen så langt har vært tilfreds med å være en soveby og ikke en by med aktiv næringsvirksomhet. Når man gjør Lillesand til en turistby, blir det automatisk en avvisende holdning overfor tradisjonell næringsvirksomhet, sa Langfeldt.