MANDAL: Hvis ikke går det ut over daglig vedlikehold av utstyr og kompetansen på røykdykkere og froskemannslagene.Minstekravene til bemanning ved stasjonen er en utrykningsstyrke på fem mann på dagtid. Kravene følges, men i praksis på dagtid er det kun to mann, fordi FbM har fått dispensasjon slik at brannsjef, varabrannsjef og to brannmestere utgjør tre av den totale beredskapsstyrken på fem personer.De to øvrige på dagtid, har ikke mulighet for å rekke over andre pålagte oppgaver. Dette er oppgaver som reparasjon og vedlikehold av brann— og feiervesenets 15 kjøretøy, et tyvetall pumper, motorsager og sambandsutstyr. I tillegg kommer vedlikehold av brannstasjonen i Mandal og seks stasjoner i distriktet.Brannvesenet mener den beste løsningen er å ansette to nye brannkonstabler, der en av dem blir operatør på 110-sentralen og den andre får ansvaret for biler og utstyr. FbM har hatt en egen komité til å se på hva som er den beste løsningen for å holde en god beredskap, og legger også fram et par andre alternativer før saken skal opp i styret i FbM.- Dagens ordning med at tre mann fra administrasjonen skal være «låst» i Mandal er ikke holdbar på lang sikt. Kompetansen som skal til for å opprettholde et skikkelig røykdykker- og froskemannslag på dagtid er ikke godt nok når administrasjonen utgjør 60 prosent av utrykningslaget, sier brannsjef Jon Inge Aasen.Hvis kommunene etter hvert går inn for brannvesenets forslag om to nye stillinger, kan administrasjonen fortsatt bidra med to mann til beredskapen på dagtid. Utgiftsøkningen for den enkelte kommune vil bli på 12.8 prosent.Brannsjef Jon Inge Aasen ser det som svært viktig at minstekravet til bemanning av 110-sentralen gjennomføres, og at det er nok folk på dagtid til å gjennomføre de daglige arbeidsoppgavene ved stasjonen. 110-sentralen krever en døgnkontinuerlig stilling. Denne har ansvaret for brannvarslingen i FbMs fire kommuner samt Farsund, Hægebostad, Lyngdal og Åseral.Redningsbilen til Fellesbrannvesenet for Mandalsregionen (FbM) bør skiftes ut. 1987-modellen som benyttes til å kjøre utstyr som skjærer folk løs fra bilvrak, samt utstyr til froskemennene, kan i stedet benyttes til annen type transport i brannvesenet.Opplegget er slik at froskemenn på vei til utrykning skal kunne kle seg ferdig med drakt og flasker på vei til ulykkesstedet, for deretter å jumpe i sjøen med en gang en er fremme på stedet. I dag er det totalt umulig fordi bilen nå er fylt opp med så mye utstyr. I tillegg er bilens nyttelast maksimalt utnyttet under utrykning med tre mann.Brannsjef Aasen vil at redningsbilen «pensjoneres» ved å brukes til annet arbeide i etaten. Bilen som i dag benyttes til dette, er så nedkjørt at den er moden for utskiftning. Dermed kan det forsvares å kjøpe inn en ny redningsbil. roar.greipsland@fedrelandsvennen.no