Etter anbefaling fra en enstemmig kirke-, utdannings— og forskningskomité ba Stortinget tirsdag regjeringen vurdere et utbyggingsprogram av værradarnett i Norge. Opprinnelig ble forslaget fremmet i juni av Frp-representantene Torbjørn Andersen, Vidar Kleppe, Terje Knudsen, Jørn L. Stang samt Steinar Bastesen.- En værradar er et viktig hjelpemiddel i moderne overvåkning, understreker Vidar Kleppe overfor Fædrelandsvennen. En værradar gir større sikkerhet for skipsfart, fly, oljeinstallasjoner og veitrafikk.Forslagsstillerne dokumenterte betydningen av å få et komplett norsk værradarnett. Høsten 1999 ble en værradar bygd i Hægebostad. Inntil da hadde en værradar i Asker vært den eneste i Norge. Det finnes ingen dekning fra Lindesnes til Kirkenes. Til sammenligning har Sverige 11 radarer.- Et nasjonalt utbyggingsprogram med full dekning av det norske fastlandet krever ni nye radarer i tillegg til de to som allerede er installert, opplyser Kleppe. I tillegg til investeringskostnadene kommer den årlige drift av nettet som beløper seg til 12 millioner kroner.Det norske meteorologiske institutt utarbeidet i 1997 en plan for utbygging av et landsdekkende værradarnett, og ser positivt på en videre utbygging av værradarer i Norge. Ved utbygging av et komplett norsk værradarnett vil korttidsvarsler fram til seks timer bli vesentlig forbedret, og man vil kunne beregne med mye større nøyaktighet den nedbøren som faller over et gitt område.En slik radar vil kunne observere nedbør opp til 25 mils avstand samt vind i nedbørområdene. Det er lett å følge og varsle f.eks. kraftige byger eller fronter med mye nedbør og sterk vind.Ved utbygging av et norsk værradarnett vil viktige samfunnssektorer oppnå en betydelig økonomisk fordel. Sivil og militær luftfart får betydelig sikrere to timers varsler som gir tryggere planlegging. Blant annet får vegkontorene data som sikrer bedre planlegging og flomberedeskapen styrkes.Når regjeringen har vurdert saken, vil den legge sine synspunkter fram for Stortinget.