Bildet er tatt fra Gleodden øst for Bertesbukta, der Eilif Timenes tenker vestlig utløp for undersjøisk tunnel fra Randesundlandet.  FOTO: LARS HOLLERUD

- Tenk deg situasjonen på østsiden av fjorden om en generasjon eller to, sier 81-åringen, som har syslet med veier, bygg og anlegg i Kristiansand i 63 år.

-  Indre— og ytre Randesund ligger alene an til en befolkning på 30.000 til 40.000. Prognosene for Tveit og Hånes er langt mer moderate, fra dagens 2500 og 4400. I tillegg kommer flere tusen arbeidsplasser, i særdeleshet rundt Korsvikfjorden og i Sørlandsparken. Vi er nødt til å tenke på mer enn en ny Varoddbru.

Timenes minner også om at dagens rundkjøring i Rona er en trafikkpropp i ettermiddagsrushet.

Den erfarne veimannen mener utløpet av Topdalsfjorden egner seg perfekt for undersjøisk tunnel.

Grunt

- Dette er en terskelfjord. Fra Kjelleviga i øst til Gleodden i vest er det stort sett så grunt at du kan vasse over, i alle fall hvis du har lange bein. Denne tunnelen har jeg sjauet med i omtrent 20 år, sier Eilif Timenes, som har syslet med vei helt siden han jobbet som kommunetekniker i gamle Randesund kommune. (Innlemmet i Kristiansand i 1965).

Bildet er tatt fra Gleodden øst for Bertesbukta, der Eilif Timenes tenker vestlig utløp for undersjøisk tunnel fra Randesundlandet.  FOTO: LARS HOLLERUD

Han griper en penn, peker på kartet og leser høyt at dybden langs traseen varierer fra 1,5 til 31 meter.

- Hvor lang vil en slik tunnel bli?

- Vannspeilet er 1073 meter. Tunnelen vil forsere under nordenden av Lyngøya og Smedholmen.

Timenes, som også var med på å sprenge de tre tunnelene på Vestre Vallesverd på gamle E 18, har tegnet inn en mulig avstikker til Lyngøya, hvor store deler er definert som offentlig friområde.

Kjevik

Formannskapet i Kristiansand ytret seg tidligere i høst om ny veiforbindelse til Kjevik.

Forslaget er i tråd med Statens vegvesen syn.

Ny vei til Kjevik er lagt ut til offentlig ettersyn. Traseen Eilif Timenes foreslår, går via Justvik, i bro over Ålefjærfjorden, sidevei til Kjevik og ny forbindelse med E 18 på baksiden av Dyreparken. Nederst vises traseen under utløpet av Topdalsfjorden.

Men det er ikke i tråd med Eilif Timenes.

- Altså, dette kan jeg egentlig skrive bok om. For det første hviler Timeneskrysset på gammel havbunn som ikke tåler økt belastning. For det andre kan ny vei legges i jomfruelig terreng bak Dyreparken og Lauvåsen. En slik forbindelse vil forkorte veien til Kjevik østfra med 2,5 kilometer.

- Hva sier myndighetene til ditt veiforslag til Kjevik?

- At den vil gi 200 meter lenger vei. Men de skal få lov til å studere mitt forslag grundig, for det er fornuftig. Dette vil også være en ideell avlastningsvei for E18. fra Vollevannet til Timenesbakken. Derfor sender jeg det inn, etter som reguleringsplanen er lagt ut til offentlig ettersyn, sier Eilif Timenes, som også var med på å lage generalplanen for Torsvikheia i 1962. - Det var jo en vellykket affære, sier Timenes. 52 år senere.