— Vi følger målingene tett, sier fagkoordinator for klima, miljø og folkehelse, Kim Øvland i Kristiansand kommunes by- og samfunnsenhet.

Forurenset

I blant annet Oslo, Bergen og Fredrikstad har kulda ført til nivå av forurensning som har vært definert som «høy». Det vil si at barn med luftveislidelser (astma, bronkitt) og voksne med alvorlige hjertekar- eller luftveis-lidelser bør redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene, ifølge Luftkvalitet.no.

— Heldigvis har vi noe bedre topografi, og verken kulda eller høytrykk har ført til at det har vært mer enn «moderat» forurensning, sier Øvland.

Moderat

«Moderat» betyr at negative helseeffekter kan forekomme hos enkelte astmatikere og personer med andre luftveissykdommer, samt alvorlige hjerte-kar-sykdommer.

I løpet av fredag og lørdag meldes det høyere temperaturer i Kristiansand, og søndag melder yr.no at kvikksølvet havner på rødt. Dermed vil faren for konsentrert forurensning av lufta reduseres.

— Vi er i kontakt med Bergen for å lære av dem, og jobber med å utarbeide et luftsone-kart som skal vise hvor risikoen for forurensning er størst, sier Øvland.

Biltrafikken er hovedproblemet, dieselbiler og svevestøv fra piggdekk. Dessuten utgjør utslipp av No2 fra supplyskipene som ligger i havna en tilleggsutfordring.

Ingen planer

I Kristiansand fins det ingen politisk vedtatte handlingsplaner for hva som skal gjøres dersom det blir «høy» forurensning. Fra nyttår er kravene til luftkvalitet og måling av den skjerpet, og Øvland mener politikerne bør vurdere å utarbeides lokale anbefalinger for hva slags tiltak som kan iverksettes når forurensningen øker.

Avgift

Det kan dreie seg om datokjøring, økt rushtidsavgift eller piggdekkavgift.

— Har dere vurdert å sette rushtidsavgiften opp eller innføre datokjøring?

— Vi har snakket om hvilke tiltak som kan brukes, men ikke funnet det nødvendig å innføre, sier Øvland.