Nettbuss har i dag konsesjon for bussdrift i Kristiansand. De mener hybridbusser (diesel og strøm) og gass er det mest aktuelle alternativet til dagens dieselbusser. Etter hvert kan det også komme rene elektriske busser. Her fra Henrik Wergelands gate i Kristiansand sentrum. Foto: Kjetil reite

— Oslo har planene klare for å ha en klimanøytral busspark innen 2020. Da må vi kunne klare det innen 2025, sier Dag Vige, gruppeleder i Venstre.

Planene for å bytte ut busser som går på diesel med busser som går på mer miljøvennlig drivstoff blir stadig mer konkrete. Dag Vige fikk onsdag med seg formannskapet på at det i forbindelse med en regionalplan for Agder også lages en plan for hvordan dieseldrevene busser blir byttet ut med miljøbusser.

Med dagens teknologi er biodrivstoff, gass og strøm aktuelt som erstatning for diesel.

— Teknologien forandrer seg hele tiden, og vi vet ikke nå hva som er mest aktuell drivstoff når vi skal bytte ut dagens busser, sier han.

Utredning

Agder Kollektivtrafikk (AKT) har ansvar for kollektivtransporten i Kristiansand. Der ønsker ledelsen å sette i gang en utredning om miljøbusser.

— Vi ønsker å sette i gang et prosjekt for å vurdere alternativt drivstoff og hvilke typer som eventuelt passer for våre lokale forhold, sier Siv Wiken, administrerende direktør i AKT.

Hvis styret sier ja, vil AKT også få utredet når de første bussene kan være på plass.

— Hvilke type drivstoff er mest aktuelt?

— Det er et komplisert spørsmål og det er mange ulike syn på hva som er best. Noen mener elbusser, mens andre mener gass er fremtiden. Vi må gjøre grundige undersøkelser slik at vi er sikre på at det er stabile og driftssikre kjøretøyer vi tar i bruk. Folk skal være sikre på at de kan komme seg til jobb og skole, sier Wiken.

Elbusser

Det er Nettbuss som i dag har konsesjon i Kristiansand, og dagens dieselbusser vil trolig ikke bli byttet ut før dagens konsesjon går ut i 2017. — Bussene som går i dag er veldig miljøvennlige. Alternativet er gjerne hybridbusser som vi i dag har satt inn i Drammen, og som går på både strøm og diesel, sier Ole Engebret Moe Haugen, administrerende direktør i Nettbuss Sør.

Han mener rene elektriske busser vil komme, men at de ennå ikke er gode nok. Haugen minner også om at det kan være dyrt å velge busser som går på andre typer drivstoff.

— Enkelte har valgt gass, men de bussene er dyrere. Hvis man vil bruke mer penger på kjøretøy, risikerer man at kollektivtilbudet blir redusert, og at flere tar privatbil. Da er ikke en slik satsing så miljøvennlig lenger, sier han.

Anbudsrunde

Dag Vige mener AKT må stille tydelige krav om andre type busser enn dieselbusser neste gang konsesjonen for bussdrift i Kristiansand skal ut på anbud.

— Vi må være i forkant. Hvis vi ønsker en langsiktig, miljøvennlig bussdrift. må vi hive oss rundt rimelig raskt, sier Vige.

Heller ikke han vil mene så mye om hvilke type drivstoff som er best, men mener signalene om elbusser er lovende.

— I Norge er det fornuftig med elektriske busser siden vi har så mye vannkraft, sier han.