Brannmester Enok Enoksen slukket for et par uker siden en brann forårsaket av en tørrkokt kjele med den nye brannbilen i Søgne Foto: Torgeir Strandberg

— Når alarmen går, hopper jeg inn i bilen og kjører direkte til stedet. Det betyr at jeg er der fire-fem minutter før den store bilen kommer. Jeg kan starte slukningsarbeidet, orientere meg og ha en plan klar til resten av mannskapet kommer, sier underbrannmester i Søgne, Jarle Danielsen.

Han viser fram den nye brannbilen i Søgne. Selv om den står i skyggen av to store brannbiler, er det den ombygde SUVen som nå utgjør spydspissen i beredskapen på stasjonen

— Nylig hadde vi ei alvorlig trafikkulykke hvor bilen endte på taket her. Da var denne bilen først på stedet. Det gjorde at da hovedbilen kom noen minutter senere, så klarte vi å vinsje vraket rundt og fikk personen ut i løpet av fire effektive minutter. Vi tror denne bilen kan redde både liv og materielle verdier, sier Danielsen.

Rett på stedet

Bilen har en tank på 250 liter vann, som mikses til en drøyere skumblanding. Ved fullt trykk holder vannbeholdningen i snaue fem minutter. Lederen for laget har bilen med hjem på døgnvakt, og slipper da å dra innom stasjonen ved utrykning.

— Vi hadde en personbil som fylte denne rollen før og så behovet for en slik bil. Dette er også en prøveordning for Vennesla og Lillesand, som snart skal gå til innkjøp av nytt utstyr. I løpet av et år har man også mange små branner. Det er jo kanskje ikke alltid nødvendig å kalle inn hele laget hvis det brenner i ei søppelbøtte heller, sier Danielsen.

Slukket kjøkkenbrann alene

Nylig ble den brukt i forbindelse med en kjøkkenbrann forårsaket av en tørrkokt kjele. Da hadde brannmester Enok Enoksen og den lille brannbilen slukket brannen allerede før resten av mannskapet kom.

— Publikum har stor glede av bilen. Kjøkken- og bilbranner klarer vi nesten å slukke alene, og vi kan skumlegge nabobygg slik at brannen ikke sprer seg. I beste fall er den forskjell på liv og død, sier Enoksen.

Produsert i Flekkefjord

Det er Flekkefjord-bedriften, Egenes Brannteknikk, som har levert bilen. Daglig leder Stein Asgeir Egenes forklarer at etterspørselen etter de mindre bilene er stor.

— Selv om det er et supplement til de store, klassiske brannbilene, blir mindre biler stadig mer populært. Mange av hendelsene man rykker ut på er små, sier Egenes.

Han tør ikke ta på seg æren for vridningen mot mindre biler. I hvert fall ikke hele.

— Vi har nok vært en pådriver i segmentet. Det kan jeg si. Men vi utviklet de første bilene i samarbeid med brannstasjonene, sier Egenes.

Bred kundegruppe

Egenes brannteknikk hadde i fjor et rekordår med omtrent 150 millioner i omsetning og leveranse av 58 brann- og redningsbiler på det norske markedet. Bilene de produserer leveres til blant annet industri, flyplasser og brannvesen. Bredden i kundegruppen er avgjørende, ifølge Egenes selv.

— Vi er godt fornøyd med tingenes tilstand selv om det er tyngre i år enn i fjor. Vi importerer mye, så valutakursen har ødelagt noe av marginene. Prisene på hva vi leverer må derfor opp. Det er en utfordring. På den andre siden har vi et bredt spekter av kunder, som gjør at vi ikke er fullt så sårbare for konjunkturene i enkeltbransjer, sier Egenes.