Havneingeniør Svein-Inge Larsen måtte selv dirigere trafikk ut fra Superspeed tirsdag. Noen bilister hadde problemer med å skjønne hvordan det nye kjøremønsteret fungerte. Foto: Kjartan Bjelland
Passasjerene fra Superspeed har vært misfornøyde med at det tar for lang tid å kjøre ut fra ferja. Tor Leif Beck fra Danmark synes fortsatt det tar for lang tid å kjøre ut fra Superspeed i Kristiansand, sammenlignet med Hirtshals. Foto: Kjartan Bjelland
Havnedirektør Halvard Aglen (th) synes flyten går greit ut fra Superspeed, men både han og havneingeniør Svein-Inge Larsen innser at det fortsatt vil ta tid før flyten er god nok. Noen bilister insisterte blant annet på å kjøre den gamle veien ut fra Superspeed. Tirsdag fikk de beskjed om å snu når de prøvde seg på det. Foto: Kjartan Bjelland

Da Kristiansand havn testet den nye ilandkjøringen tirsdag, tok det 20 minutter å tømme Superspeed for rundt 120 biler.

Bilene kan fra torsdag kjøre i to felt hele veien ut fra ferjene og ut av havna. Den lange og for mange irriterende omkjøringen i et felt rundt tollbygget er fjernet.

— Det flyter greit når det fungerer, men det er fortsatt ting vi må få gjort noe med, konstaterte havnedirektør Halvard Aglen etter den første testen.

Noen bilister insisterte på å kjøre den gamle traseen og måtte snu, mens andre ble hindret i utkjøringen av annen trafikk. Og fortsatt blir bilene møtt med ett felt når de er ute av selve havna, og de kan fortsatt bli stående fast i rundkjøringen ved Samsen.

— Selv om det går greit nå, blir den virkelig store testen lørdag og søndag når Superspeed er full, sier Edgar Hagen som har ledet utbyggingen.

Ombygd

Den offisielle åpningen av den nye ferjekaia er torsdag 1. mai. Da skal alle forandringene være på plass.

En av de viktigste forandringene er altså at tollerne står oppstilt i to felt på et nytt sted, og at bilene dermed slipper dagens runde.

Dokka er også fylt igjen. Det har blitt seks kjørefelt for personbiler som skal inn til billettlukene. Det har også blitt flere felt og større oppstillingsplass for trailere.

Under gårsdagens utkjøring var det kun 120 biler, og Kristiansand havn våger ikke å si hvor mye ilandkjøringstiden vil bli redusert med på dager der Superspeed er full.

— Jeg tror ikke vi snakker om en halvering av tiden det tar å kjøre ut fra ferjene. Vi skal fortsatt inn på et spor, og vi har fortsatt køen ved rundkjøringen. Men all gevinst vi kan ta ut er et pluss, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen.

Fortsatt kø

Køen fra E 39 som bilistene møter når de kommer til rundkjøringen ved Samsen, vil være der til ny firefelts vei er på plass etter 2018. — Vi ser for oss at jo bedre flyt man klarer å få til inne i havna, desto større er sjansen for at det blir problemer når bilene møter trafikken på E 39, sier Asbjørn Heierås, prosjektleder for den nye E 39 ut av byen.

I deres forslag til ny vei skal trafikken gå ut fra havna og opp i en rundkjøring som er dobbelt så stor som dagens. Her vil det kun være havnetrafikk. Så fortsetter den ut på E 39 ved Statoilstasjonen på Vesterveien.

Byggestart for dette prosjektet er satt til 2018 med en byggeperiode på tre år. Det kan altså bli 2020 før det er fri flyt av ferjetrafikk ut fra Kristiansand havn.

Tar tid

Alle passasjerer som kom i land på tirsdag var heller ikke helt fornøyd med tiden det tok. De sammenligner med forholdene i Hirtshals der det er to felt hele veien.

— Dette er ikke behagelig. Jeg synes fortsatt det tar mye lenger tid enn i Danmark, sier Tor Leif Beck fra Danmark i det han kjører i land.

Han møtte da på trafikk som kom inn i havna mens bilene kjørte ut. Men denne veien vil være stengt for trafikk når bilene kjører i land.

— Vi vil også be folk som skal hente fotpassasjerer om å bruke andre parkeringsplasser enn dem som er nede i havna for å unngå trafikkproblemer, sier Svein-Inge Larsen.

Irriterte turister

Den lange tiden det har tatt å kjøre ut fra ferjene har irritert både ferjeselskap og turister.

Ifølge linjedirektør Odd Grønberg er utkjøringstiden i Kristiansand noe passasjerer på Superspeed er minst fornøyd med. De håper ilandkjøringstiden vil bli halvert på sikt.

— Det var for få biler med dagens ferje till å kunne si noe om effekten av to felt, den ser vi først når Superspeed har opp mot 500 biler. Men vi jeg er overbevist om at dette vil ha effekt, sier Grønberg.

Det vil i så fall gjøre møtet med Kristiansand hyggeligere enn i dag, noe turistnæringen etterspør.

— Det er veldig beklagelig at det har tatt så lang tid å kjøre ut fra ferjene. Det er ikke standsmessig at folk må vente en time for å komme i land, sier Randi Haukom, turistsjef i Kristiansand.

Passasjerene har møtt en helt annen virkelighet i Hirtshals der de kjører i land i to felt og rett ut på motorveien.

— Vi opplever at folk beklager seg til oss. De har kjørt i land i Hirtshals der du kan være ute på 15 minutter, og så kommer du hit der det kan ta over en time,