Cruiseskipet MV Azores, her til kai i Split i Kroatia, er bygd i 1948 og totalrenovert det siste året. Hun var for over 25 år siden i Norge som overnattingsskip for asylsøkere. Da under navnet Fridtjof Nansen. Foto: Wikipedia/Ivan T.
Independence of the Seas har mange flotte fasiliteter. Her ser du litt av uteområdene på fartøyet som kommer til Kristiansand i sommer. Foto: Royal Carribian International
Taket i ett av atriumene på Costa Fortuna har modeller av de foregående skutene til det italienske rederiet. Foto: Wikipedia/Rickyrab
Cruiseskipene har mye luksus. Her en av spa-avdelingene til Queen Victoria. Det britiske skipet var i mange år synonymt med det ypperste innen cruisefasiliteter. Foto: Mark Laing
Queen Victoria kan ta med seg 2.014 passasjerer og har et mannskap på hele 900. Hun er 294 meter lang og en maksfart på 23,7 knop (43,9 km/t). Foto: Indusfoto Limited

— Vi er åpne for alle typer cruisefartøy. Independence of the Seas er det største skipet som går i disse farvannene og som vi får besøk av. Noen spesielle utfordringer i forbindelse med besøkene har vi ikke, sier havneinspektør Stein Bjørheim ved Kristiansand havn.

(LOA = lengde, Dypg = dybde under vannflaten, Pax. nasjon = passasjerenes hjemland, BT = bruttovekt, Max pax = maksantall passasjerer)

Var kaptein

Bjørheim har tidligere vært kaptein på skipene til Royal Carribean Cruise Lines, og kjenner godt til hvordan det er å legge til i Kristiansand havn med cruisebåt.

— Båtene ligger i dag ved Kilden, og det største skipet som kommer inn er 339 meter langt. Kaia er 318 meter, men det er nok av plass. Å seile inn til Kristiansand er en flott følelse, sier han.

— Per i dag er det meldt inn 79 cruiseanløp for havna gjennom 2014, og det blir rekord. For turistnæringen, og ikke minst havna, betyr dette mye med tanke på inntekter. Det kommer jo inn mye mer penger enn bare havneavgiften for byen og næringslivet, og mange kommer tilbake etter å ha besøkt byen, legger havneinspektøren til.

Bra inngang

For 2015 ligger de også bra an med tanke på havneanløp, men noe konkret antall kan de ikke gå ut med per i dag. I fjor var det 57 anløp, noe som da var ny rekord.

— En ting er at man kommer inn med nesten 130.000 besøkende i form av cruisegjester, men vi må ikke glemme at det også kommer flere tusen ansatte i tillegg. Kanskje 10.000 ansatte. Også de genererer en del inntekter for næringslivet, påpeker havneinspektør Stein Bjørheim.

— Spesielt i Kristiansand er det populært for de ansatte å ta landligge siden mye i byen ligger så nært havna, sier han.

Veteran

Bjørheim påpeker at det er mange av skipene, som Azores, som har en spennende historie. Sistnevnte har blant annet vært forlegningsskip i Oslo for flyktninger, da under navnet Fridtjof Nansen.

— Gå gjerne innom en informasjonsside som faktaomfartyg.se for å se mer om de skipene som kommer. Azores er neste anløp, og så går det slag i slag fremover, sier han.

— De er gjerne de største skipene som får mest oppmerksomhet. Men cruisetrafikken til Kristiansand er mer enn store skip, så kikk innom siden, råder havneinspektøren.

— Alle fartøyene vil til sammen ha rundt 130.000 passasjerer om bord ifølge våre tall. De vil oppleve noe og gjøre noe spennende eller spesielt når de er her, tilføyer assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt.

Mye opplevelser

Rådgiver Randi Haukom i Kristiansand kommuner er cruiseskipkoordinator. Hun forteller at kommunen har en variert brosjyre å tilby de mange besøkende.

— Vi har laget en brosjyre på turer og tilbud det går an å booke før skipet ankommer byen. Når de kommer til byen får de i tillegg egen informasjon om Kristiansand, kart og guider, forteller Haukom.

— Tilbudet går på både aktiviteter i Kristiansand og nabokommunene, samt mineralparken i Setesdalen. Setesdalsmuseet, Bjoren er sammen med Setesdalsbanen ganske populære blant gjestene som kommer, legger hun til.