KRISTIANSAND: – Når det skal bygges en firefelts vei er det viktig å velge en trasé som kommer minst mulig i konflikt med bebyggelse, dyreliv og tur— og rekreasjonsområder. Vi tror vi har luket ut de mest omstridte alternativene, og ber nå om publikums hjelp til kartlegge kvalitetene som finnes de områdene vi har foreslått, sier veiplanlegger Per Qvalben.

På et informasjonsmøte på Hamresanden torsdag kveld fikk veiplanleggerne blant annet tilbakemeldinger på hvilke turområder lokalbefolkningen og skolen bruker. Andre hadde sterke innsigelser mot at det bygges en ny bro over elva og at veien skal gå i en bue rundt sørenden av flystripa.

Langt fram

– De som møtte opp her var nok mest opptatt av trasévalg, men så langt er vi ikke kommet i prosessen ennå. Før vi kan begynne å konkludere må vi samle mest mulig opplysninger om de berørte områdene, og da trenger vi hjelp fra publikum, sier landskapsarkitekt Øystein Aalen.

VEIVALG: Veiplanlegger Per Qvalben (t.v.) og landskapsarkitekt Øystein Aalen viste torsdag beboere i Tveit kart over de ulike trasévalgene for ny flyplassvei. Foto: Sondre Steen Holvik

Når planene i vår legges ut på høring blir det på nytt anledning til å komme med innspill, men kommunikasjonsrådgiver Jo Vegard Aardal i Statens vegvesen sier det er en fordel å få inn innspill fortløpende og så tidlig som mulig i prosessen. Først i 2014 vil Statens vegvesen ha utredet de aktuelle veitraseene og være klar til å gjøre sitt valg. Deretter blir det opptil bystyret i Kristiansand å si ja eller nei, før det i 2015 kan utarbeides en reguleringsplan for den endelige utformingen av veianlegget. Forventet byggestart blir først i 2018. ## Ukjent kostnad

Statens vegvesen har foreløpig ikke vurdert de fem alternativene opp mot hverandre, og har heller ikke kostnadsberegnet disse. Det er likevel klart at alternativet med den lengste tunnelen på to kilometer vil bli kostbart. Veien skal for øvrig finansieres med statlig midler og med bidrag fra bompengeringen rundt Kristiansand.

– Denne veien har vi ventet på så lenge. Det er en skam at næringslivet og reisende ellers i landsdelen har måtte ventet i flere tiår på en skikkelig vei fram til flyplassen. For oss som driver i turistnæringen på Hamresanden har det vært avgjørende at de flotte strandområdene er blitt skjermet, sier Sally Anita Bernander Verkerk.