KRISTIANSAND: — Vi er ganske fornøyd nå. Brukerne får mange valgmuligheter i en utvidet prismodell, og vi føler at alle grupper bør føle seg ivaretatt, uttaler administrerende direktør Unni Mesel i Aquarama.

Da inngangsprisene til Kristiansands nye folkebad ble offentliggjort før jul, utløste det bølger som overgår aktivitetene badelandet byr på etter åpningen 22. mars.

Vi ble med på omvisning i Aquarama fredag — se bilder og video i artikkelen til venstre!

Klippekort med rabatt

I motsetning til andre badeland ønsket Aquarama en enkel prisstruktur, selv om den ikke var hamret i flisveggen. Nå blir det ikke like oversiktlig, men desto billigere for mange av gjestene:

Blant nyhetene er klippekord for barn og voksne på hverdager, og familier i helgene. Hvis man kjøper dyreste klippekort, blir rabatten på mellom 17 og 33 prosent per besøk.

Det betyr at barn og voksne betaler henholdsvis 70 og 90 kroner på hverdager, mot 100 og 135 uten klippekort. En familie (2+2) betaler 458 kroner med klippekort i helga, 550 kroner uten. Klippekortet må brukes innen ett år.

Honnør og student er flyttet ned i samme kategori som barn (3–16 år), og får dermed solid avslag i prisen.

— Har valgt å lytte

Drøye to måneder før åpning er det meste på stell ved Bystranda. Flisene er lagt, skliene montert og allerede i slutten av måneden skal det store bassenget fylles med fire millioner liter vann. Det er et anlegg som kan ta pusten fra de fleste, selv med hodet over vann.

— Dere bøyer av for reaksjonene?

— Vi hadde tenkt å utvide modellen uansett, men så kan du si at endringene blir farget av innspillene vi får. At vi nå har valgt å lytte til våre brukergrupper ser vi bare på som positivt, svarer Unni Mesel.

- Dere får kritikk for hvordan prisene ble presentert?

— Det er lett å se i ettertid at ting kunne vært gjort annerledes. Samtidig førte dette til at vi fikk større engasjement og flere innspill på hvem vi burde ta hensyn til. Nå føler vi modellen er rimelig komplett og er klare for åpning. Samtidig kan det være vi må vurdere endringer når vi har drevet en periode, påpeker direktøren.

Ønsker at det vrimler

Hun håper prisreduksjonen ikke går på inntektene løs, men bidrar til at det vrimler i badeanlegget.

- Frykter dere det blir fullt?

— Nei, vi har kapasitet til 1000 personer samtidig i badeanlegget. I høysesong og helger kan det sikkert bli noe kø enkelte steder, men vi ønsker oss stor pågang og at flest mulig får bruke det, svarer Unni Mesel, og legger til at klippekortet er en gulrot til de som bor i distriktet og bruker anlegget ofte:- Dessuten er det ingen hemmelighet at pågangen nok blir størst lørdag og søndag, derfor vil vi premiere de som bruker oss i hverdagen.

Den nye modellen innebærer flere endringer: Hvis en familie ønsker å kjøpe medlemskap, innvilges 50 prosent rabatt fra og med tredje medlemskap. Hvis to venninner vil ta med hvert sitt barn en lørdag, betaler de for et familiedagspass. Klippekortene er ikke personlige, man kan for eksempel betale for naboens barn med samme kortet.

- Gagner ikke oss

Aleneforeldre opprettet en facebookside i protest mot prisene, og har ikke tenkt å avblåse aksjonen som følge av den nye prismodellen.

Foto: Jon Anders Skau

— For vår del endrer ikke prisene seg noe, hevder Silje Berhus , leder for Aleneforeningen i Kristiansand og omegn.Hun klager på at helgetilbudet er tilpasset to voksne og to barn, et gjengs fenomen i samfunnet som de vil til livs. De hadde forventet satser på nivå med den gamle svømmehallen.

- Men med klippekort blir prisene vesentlig lavere, spesielt på hverdager?

— Vi har det så travelt med å følge opp aktiviteter i hverdagene, at det er helga vi har tid til å gå i badeland. Å betale tusenvis av kroner for et klippekort er det ikke mange aleneforsørgere som har råd til, så prisreduksjonen gagner oss ikke i det hele tatt, mener Berhus.

Aquarama-sjefen er lei seg for at aleneforeningen ser det slik.

— Vi mener vi nåtilbyr et bredt og godt tilbud der alle grupper skal ha anledning til å besøke oss så ofte som mulig. Et mer prisgunstig alternativ får man ved å besøke oss i hverdagene, og vi ønsker nettopp å være en del av de aktivitetene som småbarnsforeldre prioriterer i ukedagene, sier Unni Mesel.

- Helt annet nivå

Hans Otto Lund, gruppeleder for Høyre i bystyret, var blant de fremste kritikerne. Han har vært i dialog med Aquarama-ledelsen etter avisoppslagene før jul, og er meget tilfreds med utfallet.— De har lagt seg på et helt annet nivå enn de varslet før jul, og jeg synes det har fulgt opp min anbefaling i stor grad i forhold til barn, honnør og studenter. Klippekortet har to elementer: Man får inn kapital, men det viktigste er at brukerne får en lojalitet til tilbudet, mener gruppelederen.

Lund ble før jul stoppet på gata av folk som reagerte og krevde at politikerne tok affære. Hvis Aquarama hadde tenkt å komme med en mer utfyllende prismodell senere, mener han kommunikasjonsstrategien ligner et mageplask fra stupetårnet.

— Jeg har sagt det til dem; det er litt dumt å komme med prematur informasjon. Det er ingen god strategi, sier Lund, som antar noen fortsatt vil finne prisen for stiv:

— Alle kan ikke bli fornøyd, det vet vi.

Selv om ikke huseier, kommunen, kan instruere driftsselskapet tilhørende Kruse Smith og BRG, har flere vist til at de er forpliktet til å holde terskelen lav. I strategidokumentet fra 2010, utarbeidet av kommunen, fylkeskommunen og de private eierne i fellesskap, gis det klare føringer:

«Prisnivået på tilgangen til anlegget bør ligge på et lavt nivå. «Eksklusivitet» bør unngås. (...) En viktig del av folkehelsearbeidet i dag er å utjevne sosial ulikhet i helse og minske relativ fattigdom.»