FS00039378.jpg
FS00039377.jpg
FS00039375.jpg
FS00039373.jpg
FS00039372.jpg
FS00039371.jpg
FS00039370.jpg
FS00039368.jpg
FS00039367.jpg
FS00039366.jpg
FS00039365.jpg
FS00039364.jpg
FS00039363.jpg
FS00039361.jpg
FS00039360.jpg
FS00039359.jpg
FS00039358.jpg
FS00039357.jpg
FS00039356.jpg
FS00039355.jpg
FS00039354.jpg
FS00039353.jpg
FS00039352.jpg
FS00039350.jpg
FS00039349.jpg
FS00039348.jpg
FS00039380.jpg

Fra onsdag av kan det høres et tungt dump i ca. 1,2 millioner postkasser rundt om i landet, skriver Aftenposten.no.

Det er lyden av verdens største trykksak — Ikea-katalogen.

Tirsdag ble den nye katalogen for 2013 lansert på et nyåpnet inspirasjonssenter, Tekstileriet, på Grünerløkka i Oslo.

Se billedserie med nyheter øverst!

Forandring til lavpris

«Skap forandring» er hovedtemaet i den ferske katalogen, der fargesprakende og mønstrede tekstiler i rustikk og etnisk stil skal friste flere til å piffe opp hjemmet. Møblene spiller ikke hovedrollen i år.

— Vårt budskap i år er at man kan skape store forandringer ved hjelp av tekstiler, og uten at det dermed koster skjorta, sier kommunikasjonssjef i Ikea, Camilla Lindemann til Aftenposten.no.

Antallet tekstiler å velge mellom øker i år, og tekstiler vil være mye mer fremtredende i interiørutstillingene i varehusene, forteller Lindemann.

Et typisk trekk ved såkalt «resesjonsmote» å ta fokuset vekk fra de større møblene, mener trendanalytiker Ståle Økland.

— Det blir mer fokus på småvarer som ikke koster så mye, som i internasjonalt perspektiv har sammenheng med år med finanskrise. Det er en internasjonal trend at folk fremdeles har lyst til å kjøpe noe nytt til huset, men nøyer seg kanskje med en pute eller noe som ikke koster mye, sier Økland, som allerede har sett tilsvarende trend ved Ikea-lanseringen i USA tidligere i år.

To hovedtrender

Ikea presenterer to hovedtrender blant nyhetene i år.

Den ene retningen er en rustikk og tradisjonell stil, under navnet «Swedish rustic». Her er inspirasjonen hentet fra gamle gårder, fabrikker, skoler og sykehus hvor ting var enkle, solide og veldig praktiske.

Materialer som furu, keramikk, naturlige fibre og metall samme med tekstiler i ull, lin og bomull preger den rustikke stilen.

Jordfarger

Den andre store stilretningen blant årets katalognyheter er etniskinspirerte teksitler og produkter med fokus på håndverk og tradisjoner fra Asia, Afrika og Sør-Amerika.

Eksempelvis vevde tepper og potteplanter og lamper i naturfibre. Varme og glødende jordfarger som beige, brunt og brent rødoransje går igjen, og sterke mønstre mikses med svart og hvitt.

— Vi har søkt litt utenfor oss selv med denne trenden, og blant annet fått hjelp fra Tekstilmuseet i Frankrike for å finne tekstilmønstre med historie. Men uttrykket er fremdeles Ikea og skandinavisk. For eksempel har vi sort-hvitt grafisk mønstre i bunn på de mer etniske elementene, sier Lindemann.

Fra katalog til app?

- Ikea-katalogen er trendskapende i den forstand at andre møbelkjeder tar etter. Men Ikea forsterker trender mer enn de skaper nye trender, sier trendanalytiker Økland.

Han tror katalogen må endre seg i mer digital retning for å beholde sin størrelse og nyhetsverdi, noe den allerede er i ferd med å gjøre. I år lanseres for eksempel en gratis katalog-app som gir tilgang til den digitale utgaven av katalogen, filmsnutter og annet som ikke er en del av papirkatalogen.

— Jeg tror ikke vi har Ikea-katalog i papirformat om noen år. Den vil bli mer digital som alt annet. Krysskobles den med app-er som gjør det mulig å interaktivt kunne avbilde og plassere møbler i egen stue for eksempel, vil ikke det bare endre måten å lese katalogen på, men vil kunne revolusjonere måten vi handler på, sier Økland.

Rekordår i fjor

«Livet har mer å by på enn møbler» hevder møbelgiganten på en av åpningssidene i katalogen - til tross for at selskapet er verdens største møbelkjede og slo alle salgsrekorder i fjor med en omsetning på 193 milliarder kroner.

På privatmarkedet i Norge anslås det for eksempel av av bransjen at annethvert kjøkken nå kjøpes på Ikea.

Men i år er det altså tekstilene som står i fokus. De ulike grafiske mønstrene skal skape forandring hjemme.

Dette selger best i Norge

Men selv om varehusene merker stor etterspørsel etter nyhetene etter katalogslipp, rokker de sjelden ved bestselgerlistene på Ikea.

— Utrolig nok er det en stabil topp ti-liste over bestselgere uansett hvilke nyheter som kommer. Det er de klassiske Ikea-produktene vi har hatt lenge, som Billy bokhyller, Karlstad sofa og Klippan sofa, sier Lindemann.

Topp ti-listen ser ganske lik ut i alle Ikea-land, men i Norge er den suverene salgsvinneren stabil:

— Glimma telys er det vi selger aller mest av i Norge, sier Lindemann.