KRISTIANSAND: — I likhet med mange andre mener jeg NTP-forslaget er en eneste stor nedtur, sier Hans Otto Lund, Høyres gruppeleder i Kristiansand bystyre. Han hadde forventet å finne mer i etatenes forslag rundt bypakker og byområder.

— Nok en gang opplever vi at Kristiansand ikke er med. I forslaget bruker man plass på fire byområder som har store samferdselsutfordringer, mens nummer fem - Kristiansand - mangler. Vi sammenlignes med røkla, og nevnes i samme åndedrag som Grenland, Gjøvik og Ålesund, sier Lund litt satt på spissen.

Han peker på at Kristiansand, i likhet med Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, har store samferdselsutfordringer. Han hadde håpet at Kristiansands problemer ble viet mer plass i Statens vegvesens forslag til NTP.

Svak på bypakker

— NTP-en er svak i forhold til eventuelt nye bypakker, og det er uklart hva som eventuelt ligger i nye pakker, sier Lund. - De skriver at nye pakker forutsetter et samarbeid mellom Statens vegvesen, fylkeskommunen og kommunen og at man satser på medfinansiering. Hva betyr det? Veiprising, nye bompengeløsninger, nye avgiftsregimer, hva er det egentlig staten vil? spør Lund.

Kristiansand er i ferd med å avslutte samferdselspakken "Kristiansandspakke 1" og jobber nå med "Kristiansandspakke 2". I pakke én fikk regionen 285 millioner kroner i belønningsmidler over en fireårsperiode for å utvikle kollektivtilbudene og redusere rushtidstrafikken. Det er de siste 60 millioner kroner av disse midlene samferdselsdepartementet truer med å ikke utbetale.

I "Kristiansandspakke 2" forutsetter Hans Otto Lund at staten bidrar med langt mer enn 285 millioner kroner. - Det må mye mer penger til for å få til en skikkelig satsing innenfor kollektivområdet. I dag bruker vi 30 millioner kroner til subsidier. Dette beløpet må økes for å kunne tilby et tilfredsstillende tilbud.

"Pistol i nakken"

— Men staten har signalisert at de krever at det innføres nye, restriktive tiltak for å få nye belønningsmidler. Det betyr rushtidsavgift. Er du villig til å gå med på dette for å få friske, statlige millioner til samferdsel i regionen?

— Vi gikk til valg på å ikke innføre rushtidsavgift, men får du en pistol i nakken, er man bare nødt til å gi opp. Vi blir sannsynligvis tvunget til å innføre rushtidsavgift for å få midler.

— Og som politiker kan vi ikke se på at byen opplever et samferdselsmessig sammenbrudd. Utviklingen kan ikke stoppe opp, vi må dessverre svelge noen kameler. Men 2013 er et valgår, og jeg tror det blir en interessant debatt i valgkampen hvis man havner i en situasjon der sentrale politikere truer lokalpolitikere til å gjennomføre upopulære tiltak.

Kjemper for ny bro

Hans Otto Lund er glad for at mye tyder på at Varoddbroa blir byttet ut med en ny, selv om det betinger at Stortinget øker bevilgningene til samferdselsformål.

— Det er samtidig litt patetisk at dette ikke har skjedd tidligere, broa holder jo på å ramle ned, sier Lund med et smil. - Varoddbroa står på overtid, både i forhold til trafikk og alder.