KRISTIANSAND: — Nasjonal transportplan (NTP) er nok et bevis på at vi ikke når opp, sier Jørgen Kristiansen.

Han sitter i hytta si på Bortelid og sukker når han ser at Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim alle er påspandert et eget kapittel når det gjelder tildeling av nye samferdselspakker, eller såkalte "bypakker". Han håper tiden er moden for å diskutere fordeler og ulemper med kommunesammenslåing.

Magisk tall

— 100.000 innbyggere er et magisk tall. Kristiansand er for liten til å bli definert som en storby av kommunaldepartementet.

Hadde vi hatt 17.000 flere innbyggere enn i dag, hadde vi sannsynligvis fått vårt eget kapittel i NTP. Vi hadde også vært kvalifisert til å motta 30 millioner kroner mer i året i storbymidler.

Vi har de samme storbyutfordringene som Stavanger og Trondheim. Vi skulle gjort som Trondheim gjorde for en del år siden da de slo seg sammen med nabokommuner.

Imperialistisk

Kristiansen mener tiden er moden for å tørre å diskutere en sammenslåing av Kristiansand og enkelte av de omkringliggende kommunene.

— Fordeler og ulemper bør kunne diskuteres, men jeg kjenner historien.

Det nytter ikke at en politiker fra Kristiansand kommer på banen og foreslår at den og den kommunen må slås sammen. Det kan oppfattes imperialistisk. Det initiativet må komme fra de mindre kommunene for at det skal lykkes, sier KrF-politikeren.

— Så du oppfordrer egentlig en eller flere av de andre kommunene til å ta et initiativ til denne diskusjonen?

— Et slikt initiativ hadde jeg sett svært positivt på. Jeg skjønner det er et sterkt emosjonelt engasjement rundt dette med kommunegrenser, og det har jeg respekt for. Samtidig er det mitt ansvar å peke på de enorme synergieffektene en slik kommunesammenslåing gir.

Flere områder

Kristiansen ramser opp flere områder hvor han mener Kristiansandsregionen vil tjene på å få flere innbyggere innenfor en kommunegrense.

— Det vil utløse 30 millioner kroner mer i storbytillegg hvert år. Kjøttvekta blir tyngre, det vil gi oss større innflytelse. Samferdselsdepartementet vil ikke kunne overse oss når det gjelder samferdselspolitikk i storbyene. Det finnes egne storbytillegg innenfor enkelte statlige etater, som for eksempel politiet. Det vil utløses når vi blir definert som en storby. Og vi får en sterkere regional motor, sier Kristiansen.

- Hvilke kommuner mener du er aktuelle å slå sammen?

— Jeg vil ikke peke på noen enkeltkommuner. Jeg vil bare peke på en diskusjon som jeg håper vi er modne for å ta. Regionen har allerede et felles arbeidsmarked og store trafikkutfordringer som angår innbyggere i alle regionens kommuner. For å si det slik: Jeg tror ikke det er så mange i Tveit og ytre Randesund som tenker tilbake til 1965 og sier "søren, vi skulle fortsatt å være en egen kommune", sier Kristiansen.