FYLLES IGJEN: 65.000 kubikk stein skal fylle igjen den gamle dokka. 15. september starter arbeidet, som forventes å ta to måneder. Foto: Kjetil Nygaard
BYGGES OM: Dokka fylles igjen, Tollvesenets lokaler flyttes og kjøremønsteret endres. – Optimalt sett skal det gå dobbelt så fort å komme seg ut av havneområdet i bil, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen. Foto: Kjetil Nygaard

KRISTIANSAND: – 15. september slippes den første steinen ned i dokka. Vi vil få 6000 kvadratmeter areal ekstra. Det skal vi utnytte til å redusere ferjekøen, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen i Kristiansand havn til Fædrelandsvennen.

Ferjekøen har vært en hodepine for havna i mange år. Nå skal dokka fylles igjen, tollvesenet flyttes og kjøremønsteret endres. Totalt har prosjektet en prislapp på cirka 35 millioner kroner. Det gir havneingeniøren håp om at frustrasjonen endelig er over.

– Ferjehavnsområdet har ikke fungert som det burde de siste årene. Det tar for lang tid å få bilene ut av området etter at ferja har kommet inn. Vi har fått mange reaksjoner fra passasjerene på dette, sier han.

Blir bedre

Men nå lover havneingeniøren bedring. 1. mai 2014 skal de nye utbedringene være ferdige.

BYGGES OM: Dokka fylles igjen, Tollvesenets lokaler flyttes og kjøremønsteret endres. – Optimalt sett skal det gå dobbelt så fort å komme seg ut av havneområdet i bil, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen. Foto: Kjetil Nygaard

– Da skal vi ha flere biloppstillingsplasser, flytte tollvesenets lokaler nærmere ferja og ha to kjørefelt ut fra ferjehavnsområdet. Da skal køen gå en del raskere enn i dag. Optimalt sett skal det gå dobbelt så fort å komme seg ut av havneområdet i bil, sier Larsen.65.000 kubikk med stein skal fylle igjen dokka, hvor det opp gjennom årene har blitt bygget 237 skip.

Lindland Maskin AS har fått jobben etter en anbudskonkurranse. Halvparten av steinen vil ankomme i lastebil, resten til sjøs. Etter to måneders arbeid skal dokka være fylt igjen.

Første skritt på veien

De detaljerte planene og tegninger over det nye ferjehavnsområdet er ikke klare enda.

– Å fylle igjen dokka med stein er det første skrittet på veien mot et bedre ferjehavnsområde. Vi har et sterkt ønske om å redusere ventetiden slik at folk blir fornøyde, sier havneingeniøren.

Flere biloppstillingsplasser for bilene som venter på å komme inn i ferja er også planlagt.

– I dag står køen av og til helt opp i rundkjøringa nedenfor Arkivet. Det må vi få orden på, forteller han.

Jubel i Color Line

Linjedirektør Odd Grønberg i Color Line sier at klager på utkjøringstiden er stort sett de eneste klagene selskapet mottar. Han gleder seg stort over de nye planene.

– Dette er veldig etterlengtet. Vi har hatt et sterkt ønske om å endre kjøremønster. Vi kan ikke være bekjent av å ha ei av landets største havner, men med så treg og kronglete utkjøring, sier Grønberg.Han poengterer at ferjeselskapet også må ta sin del av regninga gjennom økte avgifter i havna.

– Men vi bidrar gjerne. Dette må gjøres. De nye planene er veldig bra, og jeg håper målsetningen om å ha alt klart før neste sommer holder, sier linjedirektøren.

Mister ingen funksjoner

Havnedirektør Halvard Aglen gleder seg til å få fylt igjen dokka og endelig kunne utnytte arealet det gir.

– Den har ikke vært i bruk på mange, mange år. Havna mister ingen funksjoner som følge av fyllingen. Jeg har stor tro på gode effekter som følge av fylling av dokka, sier Aglen.

I 2012 gikk 1,3 millioner passasjerer i land i Kristiansand havn.