GØTEBORG/KRISTIANSAND: — Dette bekrefter at virkemiddelet har en effekt. Våre beregninger tilsier ikke en like stor reduksjon som i Gøteborg, men at vi får en nedgang på seks prosent, opplyser Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen.

Neste uke gjør etter alt å dømme bystyret et historisk vedtak, når de går inn for tidsdifferensierte bompengesatser i Kristiansand fra sommeren av.

Gøteborg har fått raske og svært synlige resultater etter at de innførte rushtidsavgift, eller «trängselskatt», 2. januar i år. Teknisk Ukeblad melder at i perioden 06.00–08.30 på årets tre første hverdager ble trafikken redusert med 24 prosent sammenliknet med tilsvarende dager tidligere år.

Men de færreste tror tallet holder seg like høyt på sikt:

«Erfaringen fra Stockholm er at effekten er større rett etter at tiltaket er satt i gang for så å stabilisere seg på et noe lavere nivå.», skriver det svenske Trafikverket.

Sju kroner dyrere i rushet

Prisbildet varierer sterkt mellom Kristiansand og Gøteborg. Over kjølen er prisen satt til 8, 13 eller 18 svenske kroner, avhengig av tidspunkt i rushet. Mellom klokken 18.00 og 06.00 er det gratis. Maksbeløpet per dag er 60 kroner per kjøretøy.

MÅLET ER SEKS PROSENT: -Vår målsetting er å unngå trafikkvekst generelt og få en liten nedgang i rushtrafikken. Hvis vi får en veldig stor nedgang i rushtrafikken, krever det et veldig mye bedre busstilbud, noe som koster mye penger, sier ATP-prosjektleder Øystein Holvik. Foto: Jon Anders Skau

I Kristiansand er det aldri gratis. I tidsrommet 06.30-09.00 og 14.30-17.00 vil det koste 21 kroner (17 kroner for abonnenter) å passere bomstasjonen. Resten av døgnet blir prisen 14 kroner (11 med rabatt). Med bombrikke betaler man for maksimalt én passering i timen, mens i lavtakstperioden maks 50 passeringer per måned.— Er det mulig å oppnå 20 prosent nedgang i Kristiansand?

— Ja, men da må vi bruke sterkere lut, altså høyere satser. Vår målsetting er å unngå trafikkvekst generelt og få en liten nedgang i rushtrafikken. Hvis vi får en veldig stor nedgang i rushtrafikken, krever det et veldig mye bedre busstilbud, noe som koster mye penger. Så det er utfordringer der også, svarer Holvik.

Beregningen som konkluderer med seks prosent nedgang, baserer seg på veivesenets erfaringstall for prisendringer andre steder. Da det rimelige årsabonnementet ble avviklet i Kristiansands bomstasjoner for få år siden, sank trafikken med fem prosent.

Andre by i Norge

Etter vedtak i bystyret, skal den nye bompengeordningen gjennom effektiv saksbehandling i direktorat og storting. Målet er at ordningen innføres en gang utpå sommeren. Dermed kan Kristiansand trolig innkassere flere hundre millioner kroner i belønningsmidler de neste årene.

Per i dag er det kun Trondheim som har innført rushtidsavgift i Norge. Tilsvarende forsøk på Jæren ble droppet på grunn av lokalpolitisk motstand.

— Jeg tror myndighetene i Norge overvurderer folks motstand mot køprising, uttaler Terje Tretvik, seniorforsker ved SINTEF Teknologi og samfunn, til Teknisk Ukeblad.

Han er klar på at avgiften i Gøteborg kommer til å ha permanent effekt på biltrafikken.