Fædrelandsvennens nettredaksjon er storfornøyde med pris som beste lokale nyhetsnettsted. Bak f.v.: Vegard Nekstad, Elling Svela, Ole Dag Kvamme, Jan Oddvar Eide og Christian Stavik. Midten f.v.: Kristin Eide, Eva Myklebust, Amund Hestsveen og Jon Anders Møllen. Foran f.v.: Magnus Stedje Fossen, Monika Berggren Birkeland og Mads Ommundsen. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND/BERGEN: Fædrelandsvennen vant onsdag kveld prisen for beste lokale nyhetsnettsted under Nordiske Mediedager i Bergen. De to andre nominerte avisene var Haugesunds Avis og Romsdals Budstikke.

— Dette er veldig stort! Vi har jobbet veldig målbevisst med å ha godt nyhetstrøkk på fvn.no. At leseren er oppdatert på lokale nyheter og hendelser er veldig viktig for oss. Det er et godt team som har jobbet for å få til dette. Vi har vært sultne på å vinne nyhetskampen, sier frontsjef i Fædrelandsvennen, Elling Svela på telefon fra Bergen.

- Fremstår som et veldig godt nettsted

For Svela var ikke dette en overraskende seier. Han mener Fvn.no er flinke og raske til å oppdatere, og har en god stoffmiks tilgjengelig for leserne.

— Jeg hadde forventet at vi skulle vinne denne prisen. Vi har vært gode på lokale nyheter, og har i tillegg terpet mye på hendelser og krim. Nettdesken er bemannet med flere folk både på dagtid og kveldstid. Journalistene våre er dyktige, har god nyhetsteft, og er raske til å oppdatere om hendelser, fortsetter Svela.

— Fvn.no fremstår som et veldig bra nettsted, et veldig godt nettsted. Det er preget av at Kristiansand er en relativt stor by, der mengden på innholdet er stort, sa juryeleder Geir E. Engen i medieeiernes interesseorganisasjon Mediebedriftene (MBL), som deler ut prisene, til Fædrelandsvennen da nominasjonen var klar.

— Styrken til fvn.no er at det fremstår som helhetlig på en gjennomtenkt måte. Juryen ser at det er jobbet bevisst med å gjøre nettstedet bedre, sa Engen, og la til at fvn.no ble nominert blant mange gode kandidater.

- Vår satsning på lokale nyheter har betalt seg

Også digitalredaktør, Christian Stavik, er godt fornøyd med pris som årets lokale nyhetsnettsted.

Fædrelandsvennens nettredaksjon er storfornøyde med pris for beste lokale nyhetsnettsted. Bak f.v.: Vegard Nekstad, Elling Svela, Ole Dag Kvamme, Jan Oddvar Eide og Christian Stavik. Midten f.v.: Kristin Eide, Eva Myklebust, Amund Hestsveen og Jon Anders Møllen. Foran f.v.: Magnus Stedje Fossen, Monika Berggren Birkeland og Mads Ommundsen. Foto: Sondre Steen Holvik

— Det er veldig bra! Prisen viser at vår satsning på lokale nyheter har betalt seg. Vi har gjennom hele 2011 jobbet med den digitale bevisstheten til alle i redaksjonen. Det ser vi at virker, sier Stavik.- Fædrelandsvennen publiserer mer og bedre stoff enn noensinne. Hurtigstigende trafikktall, kommentarer og mailer dokumenterer at leserne våre liker det. At vi også får en pris i tillegg – det er vi kjempestolte av, fortsetter han.

Han mener den store jobben for Fædrelandsvennen i 2011 handlet om å bygge en ny grunnmur - et felles rammeverk med de andre Media Norge-avisene.

— I tillegg har vi gjort noen designgrep. Den viktigste av dem er at vi har gått fra å dekke et nyhetsløp til å bruke etasjer. Det har vi blitt ganske gode på å håndtere. Vi markerer oss også veldig bra med sterke frontsjefer, skryter Stavik.

Ser lyst på fremtiden

Fædrelandsvennen har den siste tiden jobbet med et nytt design som tar etasjetenkingen til nye høyder.

— Vi slipper den nye siden allerede mandag. Det er et stort prosjekt med brukerbetaling, og i tillegg et innholdsprosjekt. Hele Fædrelandsvennen har jobbet med digitale medier, og det har vi hatt stor glede av.

I året som kommer spår Stavik at mediehuset vil få ti år med utvikling presset sammen i syv-åtte måneder. Det tror han blir helt vilt.

— Redaksjonen kommer til å være elektrisk i måten vi jobber digitalt på. Fædrelandsvennen kommer uten tvil til å være det desidert kuleste stedet å jobbe i året som kommer, smiler Stavik.

Nettprisene

Juryen har i år mottatt til sammen 112 bidrag i klassen for nettaviser. Dette er ifølge mediebedriftene.no nesten dobbelt så mange bidrag som året før. Juryen har bestått av Trine Tvetbråten i Dagbladet, Christian Andersen i A-Pressen, Ine Thereze Gransæter i Aller og juryeleder Geir E. Engen som representerer medieeiernes interesseorganisasjon Mediebedriftene (MBL)

Priskriteriene har tatt utgangspunkt i hvordan avisene har levert i 2011, med tanke på design, brukervennlighet, utnyttelse av nettets fortrinn, interaktivitet, spennende tjenester, om nettet tas på alvor og involverer brukerne. Det blir også lagt fokus på brukergrensesnitt og om det er god lesbarhet.

— Og så ser vi på bredden på tilbudet, om saker blir oppdatert, og om de klarer å fylle seksjonene med innhold. Og om de følger opp diskusjoner som settes i gang og er oppdaterte og brukervennlig, ifølge Engen.