TRAFIKKFLYGERE: Den nye skolen har søkt om å få utdanne 36 flygeledere og 16 flygere i året. Skolen skal ha både simulatorer og fly. Her fra innflygingen til Kjevik i forbindelse med en flysertifikattime. Foto: Kjetil Reite

KRISTIANSAND: Selskapet Luftfartsutdanning Sør er eid av Agderfly som har jobbet med å få etablert en luftfartsskole på Sørlandet siden 80-tallet. Ola Rustenberg står i spissen for arbeidet med høyskolen som skal utdanne både flygeledere og trafikkflygere.

Han mener bachelorutdannelsen kan være i gang i løpet av neste år.

— Det er et spørsmål om politikk. I dag kjøper Norge studieplasser i utlandet for et nisifret beløp, så pengene er der. Det er bare et spørsmål om å bruke dem her, sier Ola Rustenberg.

Flygerutdanning

Ola Rustenberg og Agderfly har jobbet med luftfartshøyskolen i flere omganger tidligere. Både Gullknapp og Lista har vært aktuelle steder å starte opp.

Nå er de tilbake på Kjevik, og i januar sendte Luftfartsutdanning Sør en søknad til Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) der de ber om å få utdannelsen godkjent.

De skisserer følgende opplegg:

• Høyskolen skal utdanne 36 flygeledere og 16 trafikkflygere i året.

• Det første året vil være nettstudier der studentene bor hjemme.

• Andre år blir det undervisning i et nytt bygg på Kjevik som vil være utstyrt med flysimulatorer for både flygeledere og trafikkflygere. Flygelederstudentene har praksis et sted i Europa siste år.

Skolen skal utdanne flygeledere som kan ta seg jobb stort sett over hele verden og flygere som er kvalifisert til å søke arbeid som andreførere i de store flyselskapene.

— Trafikkflygere som er utdannet her, kan gå rett til selskaper som har egen treningsavdeling. Det vil si både Widerøe, SAS og Norwegian, sier Ola Rustenberg.

Nybygg

Når tidligere planer om luftfartsutdannelse har strandet, skyldes det blant annet at det har vært vanskelig å finne plass.

Den planlagte tomta på Kjevik så ut til å bli liggende der den nye veien til Kjevik skal gå. Men nå ser det ut til at den nye veien likevel ikke vil komme i konflikt med planene om et nybygg.

Ifølge Rustenberg vil det planlagte høyskoleområdet inneholde både hybler, flyhangar og simulatorer. De har også kontakt med investorer som skal være villige til å sette opp bygget og leie det ut til den nye skolen.

Totalkostnad for hovedbygning, fly og simulatorer er foreløpig beregnet til rundt 50 millioner.

Skolepenger

Søknaden om luftfartsutdannelse ligger fortsatt hos Nokut. De har ennå ikke behandlet søknaden.

Selve driften av skolen skal finansieres gjennom skolepenger og statstilskudd.

— Statstilskudd er knyttet opp mot produksjon av studiepoeng. Vi kommer ikke til å ta mer skolepenger enn det studentene kan få fra lånekassen, sier Rustenberg.

Sterkere

I dag har UiA allerede en egen utdannelse i flyteknikk på Kjevik. I tillegg utdanner luftforsvaret sine flyteknikkere her.

— Vi er informert om planene fra Rustenberg. Vi støtter alle planer som kan gi et større flymiljø her på Kjevik, sier Espen Sann, leder for Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

Synes planene er gode

Stortingsrepresentant Svein Harberg (H) fra Aust-Agder har jobbet for at Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) skal forandre reglene sine. Da vil det bli lettere for Luftfartsutdanning Sør å få godkjent sine planer.

I dag stiller de en rekke krav til søkerne som blant andre Luftfartsutdanning Sør ikke møter.

— Jeg har vært i dialog med Nokut for å se hva vi kan gjøre med en godkjenningsordning som er en utfordring for de som skal starte nytt, sier Harberg.

Han tror det fortsatt er mulig å få etablert en luftfartshøyskole på Kjevik.

— Jeg synes de har gode planer. Dette er en utdanning som trengs, og vi bør kunne bygge de kompetansemiljøene vi har behov for.