SKILTES: Skiltingen viser at veien til E39 går via høyrefilen, men bilistene mener skiltene kommer for sent, og dermed er med på å skape kø når bilistene må krysse over fra venstre. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er en merkelig og liten avkjørsel til E-39 og Stavanger. Før tunnelen er begge filer skiltet med blant annet E-39. Men i tunnelen er det kun en kort avkjørsel mot Stavanger. For folk som ikke er kjente så må jo dette være et stort problem. Det burde også være to felt ut her, skriver Leif Kåre Spartveit, it-rådgiver fra Kristiansand, til Fædrelandsvennen.

Vågsbygdtunnelen fikk sin første kollisjon fredag, da en bil smalt inn i en annen like før avkjørselen til E39 fra Vesterveien. Kollisjonene skapte trafikkaos, med kødannelse som strakk seg langt over Varoddbrua.

I etterkant av ulykka ytret flere bilister sin misnøye med avkjørselsløsningen til E39 som Statens vegvesen har valgt.

Spartveit er en av mange som har irritert seg over avkjørselen.

- Livsfarlig

Kaare Hjorth, nordsjøarbeider fra Mandal, havnet i køen fredag. Han skulle ta av på avkjørselen, og måtte kjapt krysse høyrefeltet og flette seg inn i køen som sto i avkjørselen.

— Avkjørselen til E39 er livsfarlig. Merkingen og flettinga må begynne helt oppe ved Statoilstasjonene, mener Hjorth, som sier at han ikke følte seg trygg.

— For at jeg skulle kunne ta av, måtte jeg hindre trafikken bak meg som skulle mot Vågsbygd, sier han.

Han mener også at flaskehalsen i rundkjøringa ved Slettehia fører til kødannelse nedover i avkjørselen i tunnelen.

- Lite gjennomtenkt

Terje Vik Abrahamsen fra Mandal har jobbet på Xstrata siden 1981, og er en gjenganger på strekningen fra Kristiansand.

— Det virker som planleggingen har vært lite gjennomtenkt. Vågsbygdveien er hovedveien, mens E-39 mot Stavanger kun har fått en liten og rar avkjørsel med kun ett felt. Hvorfor gjør man ikke en skikkelig jobb med en gang? spør Abrahamsen, og fortsetter:

— Man kjører på hovedveien og tror man er på vei vestover, og så er man plutselig på Vågsbygd.

SKILTES: Skiltingen viser at veien til E39 går via høyrefilen, men bilistene mener skiltene kommer for sent, og dermed er med på å skape kø når bilistene må krysse over fra venstre. Foto: Kjartan Bjelland

Han tror veimyndighetene snart må planlegge på nytt.— Planleggerne har gjort det veldig fint og flott, men de har planlagt helt feil. Hovedveien til E39 skulle gått rett fram, og så skulle Vågsbygd vært avkjørselen. Dessuten er avkjørselen kun ett felt, og det vil ikke være nok om noen år. Alle vet at det blir mer og mer trafikk, det ser jeg hver dag på veien, sier han.

- Tar tid

Stig Berg-Thomassen, prosjektleder for Statens vegvesen, sier at han foreløpig ikke har fått noen negative reaksjoner på avkjørselen, men at et nytt kjøremønster kan volde trafikktrøbbel.

— Vi må følge med på om det kan skje misforståelser hos bilistene, men samtidig må de lese trafikkbildet og følge med, sier han, og fortsetter:

— Det er et nytt kjøremønster og en ny vei, og det kan ta litt tid før det setter seg.

- Men avkjørselen oppleves å komme brått på, og noen må krysse et felt. Var det ikke andre muligheter?

— Det er ikke mange andre muligheter. Et alternativ måtte være å legge E39 over Tinnheia, men det ønsker ingen.

Berg-Thomassen mener heller ikke at avkjørselen skaper kø.

— Det er rundkjøringa på Slettheia som skaper trafikkorken. Det burde ikke være rundkjøring der. Men det er noe som må tas lengre fram i tid, sier han.

Han sier også at to felt ikke var mulig å få til ut av avkjørselen.

— Slike avkjørsler er omfattet av strenge krav, og to felt ut hadde vi ikke fått godkjent, sier prosjektlederen.