PLAST VS TRE: Plastbåter på vei ut, tresjekte i anmarsj. Foto: Mats Johannesen
PASSE SMÅ: De fleste båtene i Yresokk er cirka 17-18 fot lange. Foto: Mats Johannesen
FLAGGDAG: Hvitmalt variant – med vimpel. Foto: Mats Johannesen
LANG, LANG REKKE: Tresjekter på vei til brygga. Foto: Mats Johannesen
TIL KAI: Dollis II ligger trygt forankret blant venner. Foto: Mats Johannesen
PIRAT: En og annen sjørøver var også i følget. Foto: Mats Johannesen
MARNA: Under de aller fleste motorkassene i Yresokk skjuler det seg en Marna-motor. Foto: Mats Johannesen
PASSE SMÅ: De fleste båtene i Yresokk er cirka 17-18 fot lange. Foto: Mats Johannesen
BLOMSTER: Noen hadde pyntet båten mer enn andre. Foto: Mats Johannesen
HJEMMEKOSELIG: Sørlandsviser på radioen, formoder vi. Foto: Mats Johannesen
REDDET: Kurtsk, reddet fra sand-døden av sin nye eier, Kurt. Foto: Mats Johannesen
LITEN OG STOR: Lille Simen – og litt større Færder. Foto: Mats Johannesen
TETT I TETT: Trangt om plassen ved kai. Foto: Mats Johannesen
SJEF: Yresokk-president Harald Stenberg Tønnesen (t.v.) – med distinksjoner, naturligvis. Foto: Mats Johannesen
FORKORTELSE: O-en er med for å få litt flere vokaler i forkortelsen. Foto: Mats Johannesen
SJEF: Yresokk-president Harald Stenberg Tønnesen (t.v.) – med distinksjoner, naturligvis. Foto: Mats Johannesen
TETT I TETT: Trangt om plassen ved kai. Foto: Mats Johannesen
SJEF: Yresokk-president Harald Stenberg Tønnesen – med distinksjoner, naturligvis. Foto: Mats Johannesen
GODT REPRESENTERT: Yresokk fortøyde ikke mindre enn 14 båter til Fiskebrygga lørdag. Foto: Mats Johannesen
FORKORTELSE: O-en er med for å få litt flere vokaler i forkortelsen. Foto: Mats Johannesen
LIV OG RØRE: Yresokkene på vei inn til brygga lørdag formiddag. President Harald Stenberg Tønnesen i båten til høyre, den med varslingshornet foran motorkassa. Foto: Mats Johannesen
LIV OG RØRE: Yresokkene på vei inn til brygga lørdag formiddag. Foto: Mats Johannesen

Se bildene i bildegalleriet over.

KRISTIANSAND: — Dette er typiske godværsbåter. Vi kommer bare når sola skinner, sier Harald Stenberg Tønnesen, president i klubben som i kortform kalles Yresokk.

Flaks for ham, da, at sommeren kom til Sørlandet akkurat i tide til den årlige utflukten fra Tømmerstø brygge.

— Vi har ikke måttet avlyse én eneste gang ennå. Det er alltid fint vær når vi skal over fjorden, sier Tønnesen.

LANG, LANG REKKE: Tresjekter på vei til brygga. Foto: Mats Johannesen

Akkompagnert av sommersol, Ivar Bøksles beste og den umiskjennelige lyden av firetakters Marna-motorer, tøffet de, nylakkerte og møysommelig innredede, inn gjennom Gravane-kanalen lørdag formiddag. Til beundrende blikk la de til kai ved siden av langt mer moderne plastvarianter.— Tupperware, sa Tønnesen etter å ha fortøyd, kanskje med et aldri så lite snev av forakt i stemmen.

Skjerpede krav

I Yresokk holder de seg nemlig godt unna alt som har med plast å gjøre. Her er det viktigste kriteriet for medlemskap at du har en ensylindret tresjekte. I tillegg må du selvsagt ha tilknytning til Randesund – og ha kaffedoktor om bord.

— Det er klart, du kommer ikke gjennom kontrollen uten kaffedoktor. Men hvilken variant du bruker, er jo helt opp til den enkelte. Tidligere var det nok flere hjemmelagde varianter enn tilfellet er nå, sier Tønnesen.

Han forteller at kravene til medlemskap i Yresokk har blitt innskjerpet de siste årene, i et forsøk på å holde medlemstallet på et administrativt forsvarlig nivå.

— Vi må ikke ha flere medlemmer enn vi kan håndtere, sier Tønnesen, som ønsker å holde tallet stabilt på dagens 30 båter.

Bare bensin

For eksempel er det strengt forbudt med dieselmotor, noe som utelukker mange, deriblant fiskebåter.

PASSE SMÅ: De fleste båtene i Yresokk er cirka 17-18 fot lange. Foto: Mats Johannesen

— Det er mange som blir ordentlig sure når vi sier at de ikke kan være med, selv om de har ensylindret motor. Den må være bensindrevet, forklarer vi, sier Tønnesen.Ifølge ham var det tidligere også åpent for folk fra Høvåg og Langenes i klubben.

— Men de måtte vi si nei til etter hvert. De får heller danne sine egne klubber, sier Tønnesen.

Fest i Skippergada

Lørdag var altså rundt halvparten av Yresokks medlemsbåter på sjøen. Turen tok halvannen time hver vei, og på programmet sto også lunsj på Fiskebrygga og den store festen i Skippergada etter hjemkomst.

— Den avholdes alltid hos en av de fastboende i Skippergada. Jeg tenker det skal smake med fiskesuppe i kveld! sier Tønnesen.

Han forteller at samtlige båter i Yresokk er firetaktere, at de har magnet-tenning og at 95 prosent av dem er Marna-motorer fra Mandal.

— Problemet er at den siste Marna-motoren ble produsert i 1972, men det går heldigvis an å få tak i reservedeler ennå, sier presidenten.

Det skulle bety at det blir et gjensyn med Tøffe, Kursk, Sputnik og de andre tresjektene neste år, altså. Hvis været holder, da.