KRISTIANSAND: I hvert fall hvis alt går etter planen.
— Vi har en stor brannøvelse 8. april, etter dette vet vi helt sikkert. Det er fortsatt usikre elementer, men vi styrer vi mot åpning 13. april, uttaler prosjektleder Stig Berg-Thomassen fra Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.
Tirsdag kveld var veivesenets ansatte i ferd med å teste at alt virker til minste detalj: Lysregulering, skilt, vifter, bommer, overvåkingskameraer, varslings- og styringssystemer.
10.000 biler hver dag
De neste to ukene gjennomgår de ansatte hos Vegtrafikksentralen i Porsgrunn intern opplæring på Vågsbygdporten. Det er derfra den overvåkes, styres og eventuelt stenges ved ulykker og akutte hendelser.
I dag er det knapt køer vestover i rushet, men det er liten tvil om at strekningen er overmoden for fire felt. Den har en døgntrafikk på over 20.000 biler, dermed vil drøyt 10.000 biler daglig ledes gjennom Vågsbygdporten fra 13. april.— Vi åpner ikke et komplett veianlegg nå, dette er en nødvendig trafikkomlegging. Det blir litt enklere å kjøre fra sentrum til Vågsbygd enn i dag, uten at jeg kan si eksakt hvor mye man sparer i tid, forteller Stig Berg-Thomassen.
Utsatt to måneder
Vestgående løp skulle opprinnelig åpnes for trafikk 15. februar, men det ble utsatt til over påske som følge av krevende elektroinstallasjoner og testing. Dermed kunne heller ikke riving av broa i Hannevikdalen og de siste sprengningsarbeidene starte.
Vågsbygdveien kraftig forsinket
Det gjenstår å lage noen få titall meter tunnel og to inngangsportaler ved Hannevika. Av frykt for at steinblokker kan falle ned på dagens vågsbygdvei turte man ikke ta hull på fjellet her før veien er lagt om.
— Vi driver ikke med risikosport, poengterer prosjektlederen.
Åpning av det andre tunnelløpet, og dermed hele Vågsbygdporten, er utsatt fra 1. november til rundt nyttår. Hvis vinteren kommer brått kan asfaltarbeidene bli ytterligere forsinket.
1,2 milliarder
De neste månedene skal Fiskålokket (rundkjøringen ved Trekanten) fullføres, inkludert gedigne stablesteinsmurer og gartnerarbeid. Innen sommeren 2014 ferdigstilles anlegget med grøntområder og gang-/sykkelveier.
-Ny vei fører til høyere boligpriser
Prosjektet har en kostnadsramme på nærmere 1,3 milliarder kroner.
— Styrer dere unna overskridelser?
— Vi forsøker å ha god kontroll, selv om det ruller og går en del uforutsette kostnader. Men jeg har fortsatt tro på at det skal holde, svarer Stig Berg-Thomassen.