FORELDRES SKREKK: Fylkesvei 405 er Venneslas hovedvei mot Kristiansand. Foreldre har vært vitne til flere nestenulykker i gangfeltet når bilister enten kommer i stor fart eller ikke overholder stopplikten. Foto: Frode Lindblom
FØLGER BARNA: Foreldre på Heisel har et øye til barna når de går over Otra og på den andre siden krysser fylkesveien. Her ses Christoffer Eriksen (t.v.) og Terje Heisel. Foto: Frode Lindblom
GYNGENDE SKOLEVEI: Dennis Lindekleiv, Adrian Tallaksen, Tomine Heisel, Martin Tallaksen, Phillip Lindekleiv, Thea Heisel og Malin Lindekleiv har en gyngende start på skoleveien til Kvarstein skole. Foto: Frode Lindblom
SKIBBUA: Dette er den midterste hengebroa for barn som går på Kvarstein skole. Denne og broa ved Heisel skal rehabiliteres for 2,5 millioner de neste årene. Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: Vennesla har tre hengebroer over Otra som er skolevei for 19 elever på Kvarstein skole. De samme barna må i tillegg passere kommunens hovedvei.

— Det er spesielt å sende små barn over ei stri elv. Rekkverket er ikke veldig høyt, og skulle det skje noe, er det ikke lett å komme opp igjen, sier Margrethe Heisel.

Følger med fra stuevinduet

Hun er lærer på Vatnestrøm i Iveland, sitter i Foreldreutvalget på Kvarstein skole i Vennesla og er er mor til tre barn. De to eldste er skolebarn som ukentlig går de i underkant av 2000 meterne til Kvarstein skole.

Det er ikke med lett hjerte Heisel og mange andre foreldre på vestsiden av elva sender barna av gårde om morgenen.

— Jeg kan stå i stuevinduet og se barna komme seg over broa og krysse fylkesveien på andre siden av elva. Jeg ville vært nervøs hvis jeg ikke kunne det, vedgår hun.

Inntil for to år siden hadde alle førsteklassinger på Heisel langs Ravnåsveien gratis skoleskyss. Da grensen på to kilometer ble justert, mistet flere i nabolaget tilbudet.

Vitne til nestenulykker

— Da vi ikke lenger hadde gratis buss fra høsten 2011, valgte jeg å kjøre barna til skolen. Det ene er å sende en utforskende seksåring over hengebroa, det andre å slippe de over gangfeltet på Venneslaveien ved Vigeland. Jeg har sett gutter klatre på rekkverket på broa og observert mange nestenulykker når de krysser veien. Da blir jeg helt skjelven, forteller hun.

Lindekleiv sier hun tok kontakt med Vennesla kommune da reglene for gratis skoleskyss ble endret. Svaret var negativt.

Rektor på Kvarstein skole, Olav Aas-Lyngby, var ikke kjent med at foresatte er engstelige for å sende barna sine til skolen over hengebroer. I fjor bevilget politikerne 2,5 millioner kroner til rehabilitering hengebroer de neste årene.

— Jeg er trygg på at broene holder og har aldri hørt om noen ulykker med disse. Men jeg er fornøyd med at disse gamle broene blir vedlikeholdt, sier Aas-Lyngby som selv vokste opp på Kvarstein.

— Men synes du det er trygt at skolebarn må krysse fylkesvei 405, som har en gjennomsnittlig døgntrafikk på over 8000 kjøretøy?

- Kommer i stor fart

— Det ble noe bedre da fartsgrensen mellom Vikeland og Kvarstein ble redusert fra 80 til 60 km/t, men biler kommer i stor fart ned bakken. Vi skulle gjerne hatt underganger på skoleveien vår, slik de har ved Torridal skole, sier skolelederen.

Mandag morgen fulgte Terje Heisel sine egne og nabobarn ned til broa nedenfor Vigeland brug.

— Broa er én ting, men gangfeltet barna må over på fylkesveien, er direkte farlig. Her kommer personbiler og lastebiler i stor fart, og de stopper sjelden, forteller Terje Heisel.

Han og en annen pappa, Christoffer Eriksen, mener rekkverket på broene må rustes opp.

- Mye jobb på to broer

Teknisk sjef i Vennesla kommune, Arne Vatne, sier hengebroene ved Heisel og Skibbua nå står for tur. For noen år siden ble det skiftet tårn på den tredje broa ved Ravnås.

— Det er ganske mye som skal gjøres på to av broene. Med de midlene vi har nå, får vi gjort en skikkelig jobb. Det er noen stag som er bøyd og vi må stramme opp vaiere. Arbeidet er ute på anbud. Jeg har et håp om vi kommer i gang i sommer, sier Vatne.