KRISTIANSAND: — Hjullåsen festes til et av de fremste hjulene. Hvis sjåføren da forsøker å kjøre videre, vil det medføre store ødeleggelser, sier Morten Nilsen i Statens vegvesen, leder for tungbilkontrollen i Agder.

Vogntog og semitrailere som står fast og spinner i blant annet Rigebakken, Trybakken, Vatnebakken, Osestadbakken og Nulandsbakken på E 39, har blitt et vanlig fenomen i distriktet. Nå skal disse kjøretøyene lukes ut på en mer effektiv måte enn før.

Torsdag kveld kontrollerte Statens vegvesen blant annet om vogntog som passerte Rige hadde mønsterdybden i dekkene og kjettinger i orden. Foto: Tormod Flem Vegge

Ny strategi

Torsdag var Statens vegvesen i møte med politiet i Agder og Norges Lastebileierforbund. Sammen har de meislet ut en ny strategi for å håndtere problem-vogntogene som trafikkerer veiene på Sørlandet på vinterstid. Disse kjøretøyene korker til trafikken og skaper trafikkfarlige situasjoner, på grunn av dårlige vinterdekk, manglende kjettinger og generelt for dårlige kjøretøy.

Fra venstre: Morten Nilsen, leder for tungbilkontrollen i Agder, Terje Bekker, seksjonsleder i Statens vegvesen, Benn Olaf Tvedt, styremedlem i Norges Lastebileierforbund i Aust-Agder, Steinar Solberg, styremedlem i Norges Lastebileierforbund Vest-Agder og Toralf Høyer, seksjonsleder for vedlikehold i Vest-Agder. Dette er noen av dem som nå har pønsket ut en ny strategi for å hanke inn vogntog som er uforsvarlig utstyrt på vinterføre. Foto: Tormod Flem Vegge

Under møtet ble det delt kunnskap om hvordan et vogntog eller en semitrailer skal være skodd for vinteren, og hvordan et kjøretøy som ikke er konstruert for å tåle en norsk vinter kan lukes ut.

— I utgangspunktet har de fleste utenlandske semitrailere bare ett hjulpar eller en bakaksling med drivkraft bak på trekkvogna (bilen) som trekker hengeren, mens norske har to. Det fører til at lasten er fordelt på en måte som gjør at semitrailerne vil spinne ved snø, slaps og is. Kjøretøyene er i utgangspunktet gode nok, men ikke på vinterstid, forklarer Nilsen.

- Har stukket av

Torsdag klokka 12 ble det klart at Statens vegvesen i Agder får tillatelse til å benytte hjullåser på dårlig skodde vogntog i vinter. Dette blir i første omgang et pilot-prosjekt for Vest-Agder.

— Det har vært et problem at sjåfører med kjøreforbud har stukket av når våre mannskaper har forlatt stedet. Nå må de stå fast på stedet fram til vi låser opp, sier Terje Bekker, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Får bøter

Det har hendt at sjåførene med kjøreforbud har kommet opp i nye problemer kort tid etter at de har stukket av.

— Problemet har vært at de har satt seg fast i snøen i den neste bakken, påpeker Per Kristian Klausen, operasjonsleder ved Agder politidistrikt.

- Må gjøre opp for seg på stedet

Med hjullås, står vogntoget med kjøreforbud på stedet hvil fram til føreforholdene er forsvarlige og sjåføren har betalt bøtene sine.

Morten Nilsen i Statens vegvesen, leder for tungbilkontrollen i Agder, ser på overvåkingsbilder fra Rigebakken. Ved å trykke på en knapp, blir tunge kjøretøy blinket inn til kontrollstasjonen til Statens vegvesen på Rige. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi kan nå stille vogntogene opp på en oppsamlingsplass, der det første og det siste vogntoget i rekken får hjullås. Vogntogene står fastlåst inntil sjåførene har betalt bøtene sine og gjort opp for seg, forteller Klausen.

— Vi har hele tiden hatt hjemmel for å gi sjåførene bøter for manglende kjettinger og for liten mønsterdybde i dekkene. Satsene ligger på mellom 5000 og 11.000 kroner, opplyser han.

- Ødelegger næringen vår

Steinar Solberg, styremedlem i Norges Lastebileierforbund, synes det er helt greit at Statens vegvesen innfører et strengere vinterregime for tunge kjøretøy.

— De nevnte vogntogene er et kjempeproblem. De er ødeleggende for næringen vår, sier Solberg.