BYGLAND: — Det er flott at vi har fått denne nye, fine veien til glede for fastboende, pendlere, hyttefolk og alle andre veifarende, sier ordfører Leiv Rygg i Bygland.
Verre synes Senterparti-ordføreren det er at statsbudsjettet bare inneholdt de forventede 27 millioner kroner til å sluttfinansiere denne veistubben.
— Ikke ei krone til de andre prosjektene vi har fått inn i Nasjonal Transportplan, som Sannes – Harstadberg i Valle og Skomedal i Bygland, sier Rygg.
Han sier at han og andre lokalpolitikere på Agder har en jobb å gjøre for å skaffe penger til nødvendige veiprosjekter som riksvei 9 gjennom Setesdal.
— Så fort den nye ledelsen i Samferdselsdepartementet er klar, vil vi be om møte. Det er mye billigere å ha en jevn utbygging av riksvei 9 enn å få en opphoping mot slutten av perioden for Nasjonal Transportplan, sier han.
«Stamvei light»
Også byggeleder for Statens vegvesen, Vidar Hansen, sier at det eneste fornuftige er å gå løs på neste veistrekning så fort som mulig. Det er mest økonomisk for samfunnet. Stortingspolitikerne må derfor få pengene på bordet, mener han.
Når det gjelder Sannes - Harstadberg i Valle, så håper han at det der vil bli bygget regulær stamveibredde på 8,5 meter, i alle fall der det bor flest folk. Riksvei 9 har nemlig til nå fått en «stamveistandard light» med 7,5 meter veibredde.
Lokalpolitikerne i Setesdal har imidlertid vært enige om å være fornøyde med 7,5 meter. Dette for lettere å kjempe utbyggingen gjennom.
— Det burde vært bygget mye mer gang- og sykkelstier nær der folk bor, er ordfører og byggeleder enige om.
Budsjettet holder
Hansen er svært godt fornøyd med at budsjettet på 75 millioner kroner ser ut til å holde, også når den siste finpussen Hovden Hytteservice sine 6 gravemaskiner på strekningen holder på med er ferdig. Han berømmer samarbeidet med entreprenørselskapet.
Dette er leder for selskapet på denne veistrekningen, Yngve Breivegen, enig i.
— På grunn av god dialog har vi sluppet dobbeltarbeid. Den største utfordringen har vært sein vår, mye nedbør og byggingen av kanalen for bleka da vi la om elveløpet i Otra, sier han.
Ujevn asfalt
Men ristingen vi får i bilene når vi kjører på den nye strekningen, vil Breivegen ikke ha ansvaret for.
— Det får Statens vegvesen ta på seg som har lagt varm asfalt oppå frest, kald asfalt, sier han.
Det ansvaret tar veivesenets Vidar Hansen.
— Men når slitelaget er lagt i 2015 blir den ristingen borte, lover han.