FLEKKEFJORD: — Nå ser jeg ikke bare lys i tunnelåpningen, men lys i hele den tre kilometer lange undersjøiske tunnelen, sier ordfører Sigmund Kroslid (KrF) i Flekkefjord.I formiddag legges revidert nasjonalbudsjett for 2003 fram. Stortinget har tidligere bedt regjeringen avklare i forkant hvor mye nye fastlandsforbindelser skal få av innsparte kapitalkostnader for ferjer som vil bli overflødige når det bygges bro eller tunnel. Regjeringen foreslår at fastlandsprosjekteter som Hidra Landfast skal få 3,5 millioner kroner årlig i 15 år for hver innsparte ferje. Beløpet kommer i tillegg til omprioritering av drift og vedlikeholdstilskudd til ferjedriften og egenfinansiering i form av bompenger. Forsiktig optimist

— Jeg er forsiktig optimist. Den nye Hidraferjen kostet 50 millioner, og det skulle bety at vi vil får full uttelling til vårt fastlandsprosjekt. Først når Statens vegvesen blir ferdige med å finregne på kostnadene med å bygge tunnelen, får vi et endelig svar på om prosjektet kan gjennomføres med vedtatte finansieringskilder.Det sier leder av Hidra Landfast, Nils Olav Vågen.Foreløpige beregninger viser at det vil koste 200 millioner (pluss/minus 25 prosent) å bygge tunnelforbindelsen under Hidrasundet.Sørlandets eneste representant i Samferdselskomiteen på Stortinget, Anne Berit Andersen (H), tror den nye beregningsmodellen som regjeringen foreslår skal gi tilstrekkelig med penger til at fastlandsforbindelsen til Hidra i Flekkefjord skal kunne finansieres.- Jeg vet hvor tålmodige folk på Hidra og resten av Flekkefjord har vært, og håper at denne avklaringen skal rydde de siste hindrene av veien for fastlandsforbindelsen, sier Anne Berit Andersen.11. mars i år ble Hidra Bompengeselskap AS stiftet. Flekkefjord kommune og Vest-Agder fylkeskommune eier hver sin halvdel av selskapet. Til sommeren vil nødvendige reguleringsplaner for prosjektet være klare.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no