— Kristiansand har virkelig prøvd å ta klima på alvor. Jeg tør si at kommunen lenge har vært blant de banebrytende i landet, sier Gard Lindseth ved forskningsprogrammet ProSus på Universitetet i Oslo.«Kommuner og klima. En vanskelig kombinasjon», heter den store rapporten som gjør opp status for 44 kommuner og fylkeskommuner som har gjennomført klima- og energiplanlegging. Kristiansand er blant de ni som skiller seg positivt ut, det pekes eksempelvis på at Kristiansand var landets første kommune som utviklet en klimaplan.«Kristiansand er den kommunen i Norge som tydeligst har tematisert transportproblematikken i en lokal klimasammenheng. Kommunen har hatt en tradisjon med å rette oppmerksomheten mot sammenhenger mellom byutvikling, transport og miljø. Lenge før debatten om bærekraftig transportutvikling stod Kristiansand langt framme blant mellomstore norske byer i sin satsing på kollektivtransport», heter det blant annet i rapporten.Men dette betyr likevel ikke at alt er såre vel. Planer er ikke alltid det samme som realiteter.Fjernvarme, kollektivtrafikk, miljøvennlig transport, utslippsbegrensninger og bilbegrensning gjennom ulike restriksjoner er bare noen stikkord for ting som er planlagt - og i noe mindre grad - gjennomført i Kristiansand.Det fremgår av rapporten at de mest restriktive tiltakene - eksempelvis veiprising - ikke har fått tilslutning hos Kristiansands politikere.- Misforstår jeg rapporten når jeg mener å kunne lese at politikerne mangler mot til å ta upopulære beslutninger?- Jeg oppfatter miljøbevisstheten som høy i Kristiansand. Men det er klart at det krever et betydelig politisk mot hvis man eksempelvis skal begrense bilbruken ved hjelp av veiprising, høye bom- og parkeringsavgifter eller andre restriksjoner. Det krever i det minste at kommunen kan gi bilistene et alternativ - i form av gode og rimelige kollektivtilbud, sier Lindseth. Han antyder at så langt har politikerne vist et visst slektskap med Ole Brumm - de sier ja takk til både kollektivtrafikk og privatbiler. Men han fornemmer at det nok er en økende politisk vilje til restriksjoner, særlig når det gjelder parkering i sentrumsnære områder.- Det er en viktig pedagogisk utfordring å få innbyggerne til å innse at det er nødvendig med restriksjoner. Vi kommer ikke utenom redusert bilbruk. Mer veier gir flere biler, dessuten er det begrenset hvor mye veier man kan få plass til i en by, sier Lindseth.Kristiansand har vedtatt en klimaplan der målet er å ikke øke utslippene med mer enn en prosent. Blant de 26 tiltakene i planen er nok fjernvarmeprosjektet i regi av Agder Energi og Falconbridge det som monner mest. Også innen transportsektoren har kommunen gjennomført tiltak med klima-effekt, eksempelvis Metro-satsingen og kollektivfelt.Areal- og transportprosjektet (ATP) er nettopp startet i Kristiansandsregionen, på initiativ av og med ti millioner i støtte fra Samferdselsdepartementet. Prosjektet skal sette miljøvennlig transport høyt på den politiske dagsorden, og det kan trenges i det rapporten karakteriserer som landets mest bilbaserte storbyområde. Dagens situasjon preget av stor trafikk, trafikale konflikter i sentrum og køproblemer på innfartsveiene.Fram til 2008 har planen satt seg disse målene: 1) Veksten i biltrafikken overstiger ikke befolkningsveksten, 2) Busstrafikken øker 10%, Metro-rutene med 20%, 3) Sykkeltrafikken økes 20%, 4) Flere går til skole og jobb, 5) Antall skadde og drepte i trafikken reduseres.Samferdselsdepartementet forespeiler regionen belønningstilskudd i årene fremover, dersom det blir mer bussbruk og mindre bilbruk.«Kristiansand har i så måte fått drahjelp fra staten til å kunne gjennomføre tiltak som det tidligere ikke har vært politisk vilje til å gjennomføre i kommunen», konkluderes det i rapporten.- Hva er politikerne største utfordringer i årene som kommer?- Å bruke de mange og gode planene aktivt i politiske organer og arenaer. Politikerne må ikke glemme målene som allerede er vedtatt, det skjer ofte. I Kristiansand har politikerne redskapene som trengs, hvis de vil satse, sier Gard Lindseth ved Universitetet i Oslo.