Kristiansand: — Jeg koste meg virkelig under eksamen jeg, sier Viktoria Holter (16) i 10. klasse på Oddemarka skole. Hun og Ingvild Bostad Bøhler (15) fikk begge karakteren 6 da de kledde seg ut som hippier, spilte trommer og sang for sensor på muntlig eksamen. De var oppe i norsk, og hadde om Norge mellom 1965 og 1980. Elevene fikk to døgn å forberede seg på, og de satte sammen litt av en forestilling.

— Vi satt nesten to døgn i strekk og jobbet med oppgaven. Det er vanskelig, for vi måtte både finne ut hva som var relevant å ha med, og vi måtte finne en god måte å presentere det på. Samspillet mellom oss to er viktig, sier jentene.

Bedre karakterer

Over 54 prosent av elevene fikk karakteren 5 eller 6 på muntlig eksamen på Oddemarka. Og av 140 elever fikk 30 elever 6. Bare en elev strøk til eksamen.

45 prosent av avgangselevene ved Oddemarka fikk karakterene 5 og 6 i fjor.

På sensors vurderingsliste står ikke bare kunnskaper, det nytter ikke å pugge norskboka. Både kreativitet, formidlingsevne, hjelpemidler og evne til å trekke slutninger bidrar til en god karakter.

— Grunnen til at vi gjør det på denne måten, er at elevene skal ha et aktivt forhold til det de skal lære og presentere. Jeg tror de åpne oppgavene er kommet for å bli, og læreplanen legger også opp til dette, forteller basislærer Birgit Sørby.

— Kan det ikke lett bli smisk og skjønn når det er slike kriterier som avgjør?

— Nei, det er jeg ikke redd for. Denne nye formen legger i stedet opp til en tverrfaglig forståelse, de lærer å se ting fra forskjellige synsvinkler, sier Sørby.

<p/>

<b><font size="2" face="Verdana,Arial,Helvetica" color="#ff0000">Vil du lese mer? Se vår papirutgave.</font></b>