MANDAL: — Det er trist, men jeg hadde jo ventet det, sier Ingunn Mjølhus Dickson. I 1999 mistet hun jobben da Lyngdal Trafikkstasjon forsvant, og i går kom beskjeden fra samferdselskomiteen på Stortinget om at trafikkstasjonen i Mandal forsvinner. - Nå vet jeg ikke hva det blir til. Å pendle daglig fra bostedet mitt i Lyngdal til Kristiansand blir i lengste laget. Kanskje kan det bli en mulighet i Flekkkefjord, håper hun. Hun har vært ansatt i Statens vegvesen i 23 år, siden 1982.- Nå synes jeg ordførerne i Mandal og Lyngdal bør kjempe for å få til en ordning for førerprøver i de to kommunene, mener Mjølhus Dickson. - Alt skjer jo via data, og den teoretiske førerdelen bør uten problemer kunne tas via de kommunale servicetorgene, mener hun. Hun hevder Statens vegvesen ikke hører det minste verken på de ansatte eller brukerne når alt heretter skal legges til Kristiansand. I alt er det ti årsverk som forsvinner i Mandal når stasjonen legges ned.Hele virksomheten ved stasjonen i Mandal flyttes nå over til Kristiansand. Alt som har med kontroll av lette og tunge kjøretøyer, ulykkesetterforskning, teoretisk og praktisk førerprøve samt tilsynet av bilverksteder, blir overført. I Vest-Agder skal det bare være to fullverdige trafikkstasjoner, én i Kristiansand og én i Flekkefjord. Mandal-ordfører Åse Lill Kimestad sa til Fædrelandsvennen mandag at hvis det ble nedleggelse, ville hun kjempe for å få til en ordning hvor det kan avlegges teoretisk førerprøve via datamaskiner på kommunens servicetorg.Kjøreskolelærer Arild Systad med 32 års erfaring liker heller ikke utviklingen.- Mange ungdommer må ta fri hele skoledager for å få kjøreopplæring i Kristiansand. Her er det et uvant trafikkbilde, som igjen betyr at sertifikatet vil koste noen tusenlapper ekstra fordi de må ha flere kjøretimer, sier Systad.John Harald Klev har lite sans for nedleggelsen. I går skulle han ta teoretisk førerprøve, og er glad det ble gjort mens han ennå kunne gjøre det i hjembyen.- Det vil bli tungvint med Kristiansand, sier Eirik Spilling. Han tok ADR-beviset i går, som viser at han kan kjøre farlig gods på veiene.- Vi kjører mye eksplosiver, og har cirka ti biler som skal godkjennes årlig. Da blir det tungvint for oss, sier han på vegne av entreprenørfirmaet Terrengtransport AS.Førerprøvesensor Baldwin Rasmussen har også lite til overs for nedleggelsen. - Jeg mener det bør være mulig å få til både den teoretiske og praktiske biten av førerprøven i Mandal. Det må jo være billigere og enklere at en sensor kommer hit til Mandal, i stedet for at fire-fem elever heretter skal ta fri en hel dag og så reise til Kristiansand for å kjøre opp, mener Rasmussen.