KRISTIANSAND: Høyremannen i byutviklingsstyret og KrF-eren i ordførerstolen dannet i går den nye storkoalisjonen for utvidet gågatenett, midt på en midtrabatt i Caledonienkvartalet.— Ingen storbyer vokser som vår. Da må vi utvide sentrum. Å få gågatenettet Markens/Torvet til å henge sammen med Fiskebrygga, er veldig viktig for sentrumsutviklingen, sier ordfører Skisland.- Tenk så flott det kan bli, sier Lund. Slik tenker de:

Her er forslagene deres:Markens må forlenges som gågate helt ned til Kongens gate. På sikt helt ned til Sjøhuset.Kongens gate skal bli gågate fra Markens til Vestre Strandgate.Vestre skal bli miljøgate i hele Caledonienkvartalet. Biler skal ha adgang, men gaten skal bli helt på de gåendes premisser.Området mellom Caledonien og Fiskebrygga skal gjøres mest mulig bilfritt. Totalt kjøreforbud er vanskelig inntil containerhavna er flyttet om ti år, men Skisland og Lund mener man må gå så langt det er praktisk mulig i å fjerne bilene.- Enkelte steder må nok biler inn. Men da kan vi lage hva danskene kaller gatetun, med brolegging, skulpturer og miljøgate, sier Lund.- Vi kan få dette til hvis vi gjør noe med Havnegata. Den må åpnes for biler så fort som mulig, så folk kan kjøre direkte fra Samsen til Silokaia uten å kjøre innom Kvadraturen. Det blir en fight med havna, Color Line og Vest-Agder kollektivtrafikk, men det må vi få til, sier ordførerenHavnegata er gata mellom containerhavna og Caledonien, den som fortsetter over havneområdet og kommer opp i rundkjøringen med Samsen. Så fort som mulig

Sedvanlig utålmodig mener han det nye gågatenettet må påbegynnes neste år.Lund i byutviklingsstyret har større erfaring med kommunale reguleringsplaner. Han tror i hvert fall 2007 er godt i gang før byggestart kan skje.- Vi må jo ha høringer, og trolig blir hovedkonflikten hensynet til beboerne i Kongens, som mister retten til gateparkering, sier Lund.Begge mener det er helt sentralt for byens utvikling at mer gågate kommer før det nye kongressenteret og det nye konserthuset bygges.- Se under Quart om sommeren. Det er jo et yrende liv der bilene er nå, sier Skisland.Vi må urbanisere områdene mellom fiskebrygga og Markens, i forhold til folkeliv, sier LundBåde Skisland og Lund er fascinert av Farsund-gruppens planer om kongressenter på parkeringsplassen foran Caledonien.- Området rundt kan bli fantastisk å ferdes i hvis bilene så godt som forsvinner. Da vil byens gå-sentrum henge sammen fra Slottet til Fiskebrygga, sier Lund.- Å åpne opp for gående vil skape helt nye muligheter i opplevelses- og kulturkvartalene nedover mot Fiskebrygga. Vi kan tenke oss uteservering og utstillinger osv., sier Skisland. Tror på flertall

De to entusiastiske herrene har ikke diskutert forslagene sine med sine respektive partier ennå, men de mener det må bli flertall.- Ingen kan være mot dette, sier Lund (som ler for sikkerhets skyld).