kristiansand: — Det har vært stor nedgang i prisene i luften, så da synes vi det også må skje til sjøs, sier Svein Olaf Olsen, rederisjef i det nye rederiet Master Ferries.

I slutten av mars begynner ferjen «Master Cat» å trafikkere mellom Kristiansand og Hanstholm på Danmarks vestkyst. Planen er at ferjen skal gjøre fire vendinger over Skagerrak i døgnet. I januar starter billettsalget, og Master Ferries legger i første omgang ut mellom 5000 og 10.000 billetter. Ferjeselskapet annonserer med tur til Danmark for fra ni kroner per person uten bil. Høyeste pris er 79 kroner. For personbil med inntil syv personer tilbyr selskapet billetter til mellom 69 og 899 kroner.

Lavere kostnader

— Hvordan kan dere overleve med så lave priser?

— Det er først og fremst fordi vi har lavere administrative kostnader, og et helt annet kostnadsbilde enn mange andre. I tillegg er vi få som jobber mye, og vi utnytter ny teknologi. Ferjen vår bruker bare halvparten av drivstoffet som andre hurtigbåter bruker. Vi har regnet nøye på dette, og vi har stor tro på at vi skal få dette til, forklarer Olsen. Også Color Line lover billige billetter når de offentliggjør sine planer for 2006 i begynnelsen av januar. Men linjesjef Terje Marcussen vil ikke røpe hva de nye planene er, og benekter at de kommer som et svar på prisene til Master Ferries.

— Vi har lagt vårt løp for 2006, og jeg tror folk vil få noen hyggelige overraskelser. Mer vil vi ikke gå ut med ennå, forklarer Marcussen.

— Fører de lave prisene Master Ferries lanserer til priskrig over Skagerrak?

— Nei, vi kommer ikke til å starte noen priskrig i alle fall. Vi legger oss på en pris som er gunstig for oss, og tenker ikke så mye på hva alle andre gjør. Skulle vi brydd oss om hva alle konkurrentene driver med hadde vi ikke hatt tid til noe annet, sier han.

- Få minutters forskjell

— Frykter dere at mange av deres kunder velger å reise med Master Ferries i 2006 når de lanserer lave priser og overfart på to timer?

— Vi har definitivt flest avganger, og om båten deres går raskere enn «Silvia Ana» så er det ikke så mange minutter det er snakk om. Jeg tror kundene vil oppleve at prisene som kommer i 2006 vil være særdeles hyggelige. Men det er klart at konkurranse er alltid bra for kundene, mener han.

Svein Olaf Olsen, derimot, tror mange vil velge å reise med dem i stedet for Color Line.

— Det er alltid vanskelig med konkurranse, men jeg tror mange vil like de lave prisene og at det tar så kort tid. I tillegg tror jeg folk vil reise mer når det er så billig og raskt. Vi mener vi kan skape et nytt marked med flere kunder. Jeg tror vi skal klare å leve side om side med de andre rederiene, sier Olsen.