KRISTIANSAND: Med dette skal landsdelens reiselivsnæring presse saft ut av en kjent attraksjon.Et femtitalls bedrifter er involvert. Og åtte millioner kroner skal brukes til å trekke barnefamilier i Norge til Sørlandet i konkurranse med badelandene og Legoland på Jylland og andre utenlandske destinasjoner.Og formelen er enkel og velprøvd: En skattejakt for barn som stimulerer til besøk i hele Agder. 45 skattekister skal plasseres rundt om i landsdelen og det vanker også store premier til far og mor.— Er ikke dette et vel banalt kommersielt opplegg, direktør Ronny Andersen i Destinasjon Sørlandet?- Det kan man kanskje si, men det er et unikt prosjekt som inkluderer hele Sørlandet på en konkret måte. Det knytter bånd mellom så spredte steder som Farsund, Risør og Hovden. Hele Sørlandet vil få noe ut av dette, sier Ronny Andersen, som viser til at det er det største fellestiltak som har vært lansert i landsdelen. Lokal entusiasme

— Vi i Farsund ser veldig positivt på dette. Vi skal samerbeide med kommunen og lokale foreninger og lag. Farsund er jo Sørlandets kaperby med en årlig kaperuke i juli, sier Johnny Sørensen fra Nordea, Farsund. Og Gunn Therese Simonsen fra Sjøloftet i Arendal er like entusiastisk- Vi har brukt skattejakt som virkemiddel i vår bedrift og det har vært veldig populært.Begge fylkeskommunene er involvert og Gunnar Knudsen fra Aust-Agder fylkeskommune er ikke i tvil om at denne satsingen vil gi positive ringvirkninger for reiselivsnæringen.- Og vi setter en skattekiste på M/S Øya som går i turistfart mellom Lillesand og Kristiansand i sommer. Det er jo et samarbeid over fylkesgrensen med en positiv symboleffekt!Og på lanseringen i Dyreparken i går, hvor det deltok 150 personer fra reiselivsnæringen på Sørlandet, fikk tiltaket ros fra Innovasjon Norge som fastslo at dette var et helt unikt tiltak i norsk sammenheng. Ingen annen region har fått til noe lignende.