VALLE: I statsbudsjettet 2003 fikk setesdølene og agderregionen en gledesmelding — riksvei 9 gjennom Setesdal får stamveistatus. Det betyr høyere veistandard enn riksveiene og innebærer blant annet at veibredden skal være 7,5 meter, mot planlagte 6,5 meter.Men et slikt vedtak betyr også at veiutbedringen gjennom Setesdal blir mer enn dobbelt så dyr som de planlagte 206 millionene, nemlig 420 millioner kroner. Det er veivesenet som nå har foretatt kostnadsberegningen av oppgraderingen.Dermed melder også et engstelig spørsmål seg: Hvem skal betale dette gildet?Finansieringen av de første 206 millionene er falt på plass etter høyt støynivå. Bompenger og lokal finansiering utgjør 85 prosent av summen. De resterende 15 prosentene er staten villig til å ta. Men hva nå? tenker det lokale og regionale spleiselaget. I en felles pressemelding fra veivesenet og Setesdal Regionråd blir statlige myndigheter nå minnet om at Aust-Agder fylkeskommune har påpekt at merkostnadene grunnet stamveistandard bør være et statlig ansvar.Fylkestinget fattet i oktober 2003 følgende vedtak i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan 2006-2015: «Gjennom NTP må det sørges for at utbyggingen av rv 9 går som planlagt og at staten øker sin andel i prosjektet slik at kravene til stamvei kan etterkommes.»Grunnet stamveistandarden må de nye parsellene delvis planlegges på nytt. Dette innebærer at anleggsarbeidet på Ose nord til Tveit i Bygland kommune først kan påbegynnes i 2005.Investeringsrammen i Setesdal i 2004 er på 24 millioner. Disse vil bli brukt på riksvei 9 Flåstrondi i Valle.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no