LILLESAND: — Vi er betinget optimister, og har tro på at den nye båthavnen vil stå ferdig til sommeren. Forhold knyttet til juss og avtaleverk skal avklares, og vi mener dette lar seg løse rimelig enkelt, sier grunneier og initiativtaker, Ivar Thygesen. Men tiden er knapp og prosjektets tiltakshaver, entreprenør Bjørn Heldal vil allerede i løpet av de neste par dagene sende av gårde revidert nabovarsel. Bakgrunnen er at den kommunale prosessen er stanset. Nå har den private båtforeningen ansvaret for videre fremdrift. Utgangspunktet er bystyrets ønske om å få til en bedre og billigere løsning for båteierne i Lillesand. Det nye forslaget gir 252 båtplasser, det samme som reguleringsplanen legger opp til, men fordelt på fire pirer i stedet for seks. Resultatorientert

Leder i plan- og forvaltningsutvalget Olav Stålesen sier han er opptatt av å finne løsninger som sikrer at båthavnen i Bergstø står klar som planlagt. - Utbygginger i Lillesand må ikke få preg av kun å dreie seg om å problemfokusering. Vi har siste tiden sett flere eksempler på problemer i offentlig regi. Kommunen er i høyeste grad moden for private innspill. Denne runden har vært gjenstand for en serie interne møter og administrativ behandling. Slik vi ser det ligger iverksetting klart innenfor reguleringsplanens intensjoner, sier han men legger til: - Inneholder naboklager nye momenter, vil disse bli gjenstand for politisk behandling i planutvalget. Revidert forslag

I det reviderte forslaget fra «bryggegjengen», representert ved Ivar Thygesen, båteier Trygve Reinersten og formann i Kokkenes og Kirkehei velforening, Terje R. Kvam er bryggene nå mer skråstilt og kommer ikke lenger inn i Bergstø-bukta. Badestranden blir uendret i det private forslaget. - Jeg ser få problemer her. Jeg har tro på prosjektet og har tatt fatt i saken. Det er viktig å sørge for fremdrift, sier Stålesen. Utviklingssjef Ole Stenbro opplyser at prosessen knyttet til privat utbygging i Bergstø nå er i gang. - Det er enighet om hvordan vi skal håndtere planavklaring og hvordan vi skal gå videre i forhold til den driftsmessige siden knyttet opp mot Lillesand Havn. Endelig avtale er for øvrig ikke inngått ennå, sier han. Den private båtforeningen legger opp til et innskudd fra den enkelte båteier på 12.500 kroner. Leieprisen vil variere fra 1500 kroner til dyreste på 3.500 kroner. Prosjektet gir anledning til ordinær leie - uten innskudd. marianne.gauslaa@fedrelandsvennen.no