KRISTIANSAND: — Skuta skal bringes tilbake til originalen, det er målet. Vi skal få fram hvordan hun så ut da hun var nybygd, sier rederiinspektør Rolf E. Hundal.Hundal er driftsleder for fullriggeren «Sørlandet» og skal sørge for at restaureringsarbeidet går som det skal.I forrige uke gikk «Sørlandet» til Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Vågsbygd. Der skal hun ligge i hele vinter mens en rekke utbedringer og restaureringsarbeid blir gjennomført. Arbeidet skal være ferdig innen april neste år.«Sørlandet» vil blant annet få nytt for- og akterdekk, nye livbåter, og restaurerte lugarer.- Vi skal skifte dekksplankene på akterdekket og på fordekket, som vi kaller bakkdekket, sier Hundal.På grunn av lekkasjer må de to dekkene skiftes. Hovedproblemet er at natene (fugene, red. anm.) mellom plankene smuldrer opp. Dermed lekker vannet gjennom. Men akterdekket, som er det eldste på skipet er også veldig nedslitt. Norsk furu

— Vi bruker norsk furu til det nye dekket. Plankene har allerede ligget å tørket i flere år i Hardanger for å bli klare, forteller Hundal.Hundal trekker fram at de har fått anerkjennelse fra Regnskogfondet for å bruke norsk furu i stedet for teak, som blir brukt på de andre skoleskipene.Samtidig som dekksplankene skiftes får man sett hvordan stålet under plankene ser ut. Men Hundal er ikke videre bekymret.- Hun er i usedvanlig god stand til å være så gammel. Stålet i båten har ikke vært rørt, og sammenligner man med båter som ligger i dokka her på Bredalsholmen er det en helt annen stålkvalitet, mener Hundal. Originale livbåter

Nå bygges det telt over for- og akterdelen av skuta hvor dekket skal byttes ut. Det er fordi dekket utgjør taket i lugarene under. Det blir dermed helt åpent ned i båten når dekket fjernes.- Vi vil også bytte livbåtene. Vi har fått tak i en original livbåt fra 1927. Den har vi laget en form av, og nå støper vi identiske båter i plast. De blir virkelig flotte i forhold til de klumpene av noen kvasibåter som vi har i dag, sier Hundal.Videre skal lugarene restaureres og bringes så godt det lar seg gjøre til slik de så ut i 1927, da skuta var ny. Det er syv lugarer det er snakk om, fra kapteinens til styrmannskapets lugarer. I tillegg vil belysningen i banjeren, stedet hvor medseilerne bor, byttes ut og gjøres penere. Unngår permitteringer

Odd Nordahl-Hansen er daglig leder på Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter, og har selv vært kaptein på «Sørlandet».- Det betyr mye for oss at vi fikk denne jobben. Seks mann unngikk permitteringer. I tillegg er det viktig at vi som nasjonalt fartøyvernsenter får slike oppdrag, mener Nordal-Hansen.Han forteller også at mange som nå jobber på «Sørlandet» har et personlig forhold til henne.- Flere har jobbet på dugnad tidligere, og jeg har vært kaptein om bord, forklarer Nordal-Hansen.Av de 30 ansatte på Bredalsholmen vil i snitt ti jobbe på «Sørlandet» hele vinteren.