MANDAL: Kværner kan i så fall stå foran sitt største mareritt. Den fremtidige byggingen av MTB-flåten til 2,5 til 3 milliarder kroner kan få seg et fatalt skudd for baugen.Både bedriftens ledelse og hele Mandal er nervøse for at den omfattende skrogskaden på minejaktfartøyet KNM Karmøy skyldes sprekker mellom lim og polyester. Er det tilfelle, vil verftet i Mandal bli solgt for knapper og glansbilder sammenliknet med et skipsverft med signert MTB-kontrakt i hånda. Alt avhenger nå av hvilken konklusjon Sjøforsvarets inspektører i Spania kommer fram til. Skyldes det konstruksjonsfeil, vil arbeidsplasser gå tapt og en gedigen verftshall bli tømt, samtidig som det blir full industrikrise i Mandal.Administrerende direktør Sigbjørn Ellingsen på Kværner Mandal er lite interessert i å snakke med Fædrelandsvennen om KNM «Karmøy» s skjebne. Mens nye fartøyer feires med champagne og kø for å komme med på bilder, fikk ikke Fædrelandsvennen audiens da det ble forklart hva saken gjaldt. Men Ellingsen tilbakeviser heller ikke at stemningen ved bedriften er nervøs om dagen.Ved Sjøforsvarets forsyningskommando stiller man seg undrende til uhellet i Spania. Men admiral Kjell B. Olsen, sjef for Sjøstridskreftene i Sør-Norge, vil ikke uttale seg om industripolitiske konsekvenser. Munnkurven er trolig gitt. Fædrelandsvennen får opplyst at ingen andre i SFK akter å komme med noen uttalelse.— Sjøforsvaret har folk i Spania for å inspisere fartøyet, og vi får bare avvente utfallet av inspeksjonen. Vi ved Kværner Mandal har selvsagt våre meninger om hva som har skjedd, sier Sigbjørn Ellingsen.- Og det er ?- Nei, det vil jeg ikke uttale meg om foreløpig.- Frykter dere nå at fartøyet går opp i «limingen», slik det har vært antydet tidligere?- Nei, men jeg vil ikke si noe om dette nå. Vi synes temaet er veldig fokusert på. Hadde dette fartøyet vært bygd i aluminium, ville vi ikke hørt om det engang, sier Ellingsen.- Men med en slik usikkerhet hengende over seg, må det da være en nervøs stemning ved Kværner Mandal, med tanke på salg og fremtidige MTB-kontrakter?- Vi synes aldri det er kjekt med skader på fartøyene våre, men vi synes denne saken er overfokusert, sier Ellingsen.- Men du svarte ikke på spørsmålet?- Nei, jeg gjorde ikke det, og det akter jeg heller ikke å gjøre.Ellingsen og bedriften i Mandal heller helt klart til teorien om at fartøyet har truffet en eller annen gjenstand i sjøen. På spørsmål om ikke fartøyet ville ha merket dette, sier Ellingsen nei. En tredje teori kan ifølge ingeniørkilder være en form for tretthet eller utmatting i skroget.I februar i år raste spekulasjonene i media om hvorvidt konstruksjonen av fartøyene var god nok. NRK viste til en Veritas-rapport og fastslo at mineryddingsfartøyene ikke tåler vann. Det førte til stor indignasjon fra flere hold. Påstanden var at det kunne oppstå sprekker mellom lim og polyester. Både Sjøforsvaret, Det Norske Veritas og Kværner Mandal tilbakeviste påstandene.Den rapportansvarlige i Veritas, sjefingeniør Kåre Lindeman, sier han ikke vil spekulere i skadene til KNM «Karmøy». Likevel mener han det er mest sannsynlig at fartøyet kan ha vært utsatt for et støt for en tid tilbake, og at dette har utviklet seg til en stor rift. Lindeman sier at fartøyene har så høyt støynivå at de kan kjøre inn i en gjenstand uten at det merkes av mannskapet.- Det er altfor tidlig å spekulere i noe som helst, men vi kan heller ikke tilbakevise noen av teoriene, sier pressetalskvinne Kristin Arntzen Andersen ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Hun vet ikke hvor lang tid det vil ta før årsaken er kjent. Muligens vil det ta en til to uker.