KRISTIANSAND: Der opererer rederiet Kystlink, som ypper til priskrig over Skagerrak fra 18. juni.«Pride of Telemark» heter skipet som settes i trafikk mellom Langesund og Hirtshals. På samtlige avganger lokker rederiet Kystlink med pakketilbud som er flere tusen kroner billigere enn Color Lines ordinære priser.Men Color Line vil ikke være med på krigen.— Vi fortsetter med å gjøre det vi mener er riktig og kommenterer ikke hva konkurrenter foretar seg. For øvrig har vi gunstige økonomibilpakker, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen.- Er et prisgap på flere tusen kroner uinteressant?- Vi føler oss sikre på at våre kunder er fornøyd med våre tjenester. Color Line er en stor arbeidsplass som opererer langsiktig, poengterer Mathisen.Kystlink har på sin side chartret «Pride of Telemark» for sju år. Avvik

Størst sprik er det på de to rederienes tilbud på bobilpakke for inntil fem personer.For dette behovet skal Color Line ha 6240 kroner.Hos Kystlink er prisen 1490 kroner.Helge Otto Mathisen vil ikke spekulere i hva tyske bobilturister måtte velge fra Hirtshals til Norge.På en vanlig bilpakke med inntil fem personer i helgene, kan du spare 2610 kroner ved å legge inn 14-15 mil ekstra via Langesund. Midtukeprisene varierer med 2110 kroner.«Pride of Telemark» het i sitt forrige liv «Pride of Cheurbor» og gikk inntil nylig i trafikk over Kanalen mellom Dover og Calais.Color Line operer som nevnt med såkalte økonomibilpakker, et begrenset antall tur-retur-tilbud på hver avgang. Prisene på disse varierer fra 890 til 1890 kroner, og bestilling er bindende. Og tar du bilen med på «Silvia Ana», koster turen 250 kroner ekstra hver vei.Markedsdirektør Lasse Andersen i Kystlink sier til Fædrelandsvennen at et flerårig stabilt og godt fraktmarked er årsak til at rederiet nå vil bli ferjetrafikkens svar på Norwegian i luften.- Kystlink er et enkelt selskap med liten administrasjon. Langvarig godt belegg på godstrafikk gjør oss i stand til å satse på billige passasjerbilletter, forklarer Andersen.Han legger til at responsen har vært formidabel siden tilbudet ble presentert mandag. Like skip

«Pride of Telemark» ble bygget i 1983 og er dermed ett år yngre enn «Christian IV». I de første årene gjorde det tjeneste for Stena Line mellom Göteborg og Frederikshavn.Kystlinks skip er sertifisert for 1500 passasjerer og 550 personbiler. Det er 155 meter langt og 28 meter bredt.«Christian IV» er til sammenligning sertifisert for 1860 passasjerer og 480 personbiler. Lengde og bredde på dette skipet er henholdsvis 153,4 og 24,2 meter.Overfarten fra Langesund til Hirtshals er stipulert til fem timer. Fra Kristiansand til samme sted tar turen med «Christian IV» vanligvis fire timer og en halv time. «Silvia Ana» bruker to og en halv time over Skagerrak.