VENNESLA: — Det er pengene som styrer. Liv er tydeligvis ikke så viktig. Når stormen stilner etter en ulykke, er det tilbake til det vanlige. Sikkerheten skyves nedover på listene, sier pappa Jarle Fjellstad.Kim Vegard ble seks år. Han sto på jernbanen da Signatur-toget kom susende ved overgangen i Lunden i Vennesla 2. april 2001.Dagen etter sa samferdselsminister Terje Moe Gustavsen følgende på P4:«Det skal ikke stå på penger.» Han ville prioritere bedre gjerding langs jernbanen.Allerede 12. april kom gjerdene på ulykkesstedet.Jernbaneverket brukte det året mellom to og tre millioner på gjerder. De fant enda én million etter dødsulykken.Hva har skjedd siden?I år er bevilgningene til sikring 200.000 kroner. Gjerde koster mellom en halv million og 600.000 kr pr. kilometer.Mellom 1995 og 2003 ble det bygd 71 kilometer nye gjerder, hovedsakelig i Sandnes og Stavanger.Faglig leder for Sørlandsbanen, Roy Ramsland, sier til Fædrelandsvennen at han trenger penger til å reparere og bygge nye gjerder på 35 kilometer togbane mellom Nordagutu og Stavanger. Det vil si drøyt 17 millioner kroner.Mellom Nodeland og Vennesla ønsker han å reparere og fikse gjerder på en strekning på en mil (koster mellom fem og seks millioner kr). - Festtale etter ulykker

Roy Ramsland sier det er interne prioriteringer i Jernbaneverket som først økte og deretter reduserte gjerdebudsjettet. Fra staten fikk han aldri penger etter ulykken.- Vi er vant til politiske festtaler etter ulykker. Det pleier ikke føre til noe, sier han.Den faglige lederen skulle gjerne bygd alle gjerdene han ser trengs.For Kim Vegards familie er det veldig sårt at ikke mer er skjedd: - Hån mot hans minne

— Det er en hån mot Kim Vegards minne. Det virker som man tar et skippertak etter at et liv er borte. Må et nytt liv gå tapt? Vi vil så innstendig vi kan be samferdselsminister Torild Skogsholm stå ved løftene fra forrige statsråd, sier Fjellstad og Krogstad.Bestefaren sier han fikk vondt i magen da han leste gårsdagens Fædrelandsvennen, om at gjerdesaken ennå ikke er løst langs Sørlandsbanen.- Det er som å få et slag i ansiktet. Betydde ikke Kim Vegards liv mer enn dette for myndighetene, sier han.Pappa Jarle la ned en stor innsats etter at han mistet sin sønn. Han var i møter med Jernbaneverket, blant annet. Han krevde sikring. - Pengene eller sikkerheten?

— Det kom så klare løfter, for vi hadde jo hele Vennesla i ryggen. Det er vondt å oppleve at pengene til sikring nesten er forsvunnet. Vi ønsker ingen i samme situasjon som oss. Og landet har jo penger. Det er kun snakk om prioritering, sier Jarle Fjellstad.Ved undergangen ved Lunden kom gjerde til 35.000 kroner ti dager etter ulykken. Men hva hjelper det hvis det ikke blir vedlikeholdt? Jarle Fjellstad viser at det fire år gamle gjerdet allerede har løsnet, skadet av flom eller brøytebil. For to uker siden var en seksåring gjennom, på vei opp på linjen. Skogsholm utilgjengelig

Det er samferdselsminister Torild Skogsholm som er ansvarlig for jernbanen. Hennes informasjonssjef Ivar Torvik gjør det klart at departementet ikke vil kommentere denne saken. De vil først ha klarhet i detaljene, og ber oss snakke mer med Jernbaneverket.