KRISTIANSAND: — Vi begynner på Trekanten i Vågsbygd i september, sier Alf Helge Vindsland, veivesenets mann i bussmetroprosjektet. På mandag ble det kjent at metroen, med bussavganger hvert femte minutt langs aksen Rona - Trekanten, skal være i drift i august om ett år. Vindsland innrømmer at tiden er knapp. - Vi har mye å gjøre. Arbeidet må være i gang tidlig i høst. Nå legges siste hånd på planene. Fylkeskommunen, Kristiansand kommune og veivesenet jobber blant annet med finansieringen av prosjektet. Må omdisponere penger

— Trekanten er det eneste som er fullfinansiert per i dag. Nå arbeides det for å omdisponere penger slik at vi også kan gå i gang med utbedringer av bussholdeplasser langs traséen, samt i endepunktet på Rona, sier Alf Helge Vindsland. På Trekanten skal veivesenet bygge to nye holdeplasser, en i hver retning. Plassene skal ligge like overfor rundkjøringen i retning Fiskåtangen. Det skal også lages ei ny gangbro over riksveien. På Rona skal det bygges ett nytt stoppested på avkjøringsrampen fra E 18 i retning Randesund. Holdeplassen skal ligge i bakken overfor rundkjøringen. - Det skal også bygges en fotgjengerundergang mot den eksisterende bussholdeplassen under E 18-broa, forteller Vindsland. 32 millioner kroner

Til sammen vil de nye holdeplassene, og opprustning av 20 busstopp som allerede er på plass, koste 32 millioner kroner. Endepunktet på Trekanten vil koste fem millioner, mens Rona vil koste tre millioner. 20 eksisterende busstopp skal rustes opp for mellom 12 og 14 millioner kroner. - En del av dem skal flyttes litt. Alle trenger å rustes opp. Blant annet får holdeplassene nye leskur. Den største ombyggingen skal skje ved holdeplassen vest for Falconbrigde. Der skal veikrysset bygges om og busslommen flyttes helt til E 39, sier Alf Helge Vindsland. Busskurene blir uten reklame. - Veivesenet har som prinsipp å ikke bruke reklameskur. De fører lett til uoppmerksomhet, sier Vindsland. frode.sandal@fedrelandsvennen.no