LILLESAND: — Hvordan skal jeg komme meg til og fra jobb nå? Det kom som et sjokk at Nettbuss dropper de ordinære rutene mellom Kjerlingland og Sørlandsparken fra 26. august. Datteren min på 18 år vurderer flytting. Hele livssituasjonen endres for de som har basert seg på kollektivtransport, sier Trøe-beboer Cecilia Solberg.

Nå starter Solberg og andre bussbrukere en aksjon for å beholde rutebussen og flybussen. Solberg nekter å godta at bussen dropper «boligstrøkene» langs gamle E 18 til fordel for en ny vei hvor det ikke bor folk.

— Nettbuss profilerer seg med to påstander: «Bussen tar deg dit du skal» og «Vi kjører for miljøet». Nettbuss mister etter vårt syn all troverdighet og vi anbefaler et nytt slagord «Kutt er kult», eller noe sånt, sier Solberg.

SKOLEBUSSER

På hele strekningen mellom Grimstad og Kristiansand kutter Nettbuss Sør i rutene på det som blir lokalvei etter motorveiåpningen. Mellom Grimstad og Lillesand reduseres bussrutene fra hver halvtime til syv avganger. Hardest rammet blir Kjerlingland – Høvåg/Vestre Vallesverd, som bare får skolebuss.

— Fortvilte innbyggere har tatt kontakt. Kuttet rammer ungdom, arbeidsfolk og pensjonister. Det er arrogant å annonsere en ny ruteplan 10 dager før endring, uten først å høre berørte kommuners synspunkter, sier ordfører i Lillesand. For folk i Høvåg blir busskuttet dramatisk, Arne Thomassen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SISTE: Det nye busstoppet på Kjerlingland blir siste stopp for vestgående rutebusser på dagens E 18 mellom Lillesand og Kristiansand. FOTO: HELGE CORNELIUSSEN Foto: Helge Corneliussen

FYLKESKOMMUNE

Thomassen kaster seg inn i kampen og har sendt et krast brev til Nettbuss og Aust-Agder fylkeskommune. I et svarbrev til ordføreren sier administrerende direktør Anders Roger Øynes i Nettbuss Sør at selskapet ikke kan gå inn i saken før den er behandlet i fylkeskommunen.

Ordfører Arne Thomassen viser i brevet til at Knutepunkt Sør peker på dagens E 18 som fremtidig utbyggingsområder for boliger. Busskutt på strekningen er etter Thomassens mening feil vei å gå.

OVERGREP

— Det bor 2.300 personer i Høvåg og er cirka 200 husstander langs dagens E 18 mellom Kjerlingland og Sørlandsparken. Vi forventet et dårligere tilbud, men den nye ruteplanen er et overgrep mot et levende og voksende bomiljø. Jeg trodde hele poenget med kollektivtilbud var at bussen skulle plukke opp folk der de bor, sier Solberg.

— Vi ønsker selvsagt at flest mulig tar bussen. Endringene bør imidlertid ikke være noen overraskelse for politikerne. Men vi tar grep for å se om noe må endres, sier Aust-Agder fylkeskommunes plansjef Ola Olsbu, som mandag ba om et hastemøte med Nettbuss.

SVAKHETER

Til Fædrelandsvennen sier avdelingleder John Isaksen i Nettbuss Sør at det allerede ses på et bedre tilbud for folk i Høvåg. Han understreker forøvrig at den nye ruteplanen er fylkespolitikernes ansvar og at planen er et resultat av det omfattende prosjektet Buss 09. — Ekspressrutene skal følge hovedveiene, men vi kjører der oppdragsgiveren vil at vi skal kjøre, sier Isaksen, som ikke utelukker at prosjektet kan ha sine svakheter.