KRISTIANSAND: I desember vedtok bystyret i Kristiansand å starte et prøveprosjekt med gratis buss på Vågsbygdveien. Ni måneder senere, er ingenting skjedd. Nå etterlyser flere politikere handlekraft, og mener det har tatt unødvendig lang tid å realisere prøveprosjektet.

– Biltrafikken øker hele tiden. Dersom det ikke handles nå, har politikerne null troverdighet. Gratis buss og andre kollektivtiltak har blitt snakket om i mange år, men lite blir gjort. I en årrekke har det vært mye prat og lite handling. Nå er det viktig å realisere dette fort som fy, sier Hans Petter Horve i Miljøpartiet De Grønne.

Krever handling

Han får støtte fra Ellen Rudnes i partiet Rødt, som er oppgitt over politikerkollegaene.

– Frustrasjonen min ligger i at andre politikere snakker fint om gratis buss og andre prosjekter, men når det kommer til realiteten er de ikke villige til å prioritere penger til det. Jeg savner handlekraft til å prioritere reelle midler, og komme i mål med noe, sier hun.

Onsdag skal formannskapet i Kristiansand kommune igjen diskutere de samme sakene som de fattet vedtak på i desember. Utfallet ser ut til å bli nedsettelse av arbeidsgrupper og nye utredninger.

– En videre utredning av bussen trenger vi ikke, vi har nok av fakta om bussen. Nå er det på tide at man får ut fingeren og realisert prosjektet, sier Horve.

I høst

Da ordfører Per Sigurd Sørensen ble konfrontert med kritikken fra politikerkollegene i går, fikk Horve og Rudnes svar på tiltale:

– Prosjektet vil realiseres i løpet av de neste månedene, før året er omme. Men før vi setter det ut i livet, er vi nødt til å gå i gjennom det praktiske, som for eksempel tidsperioden for prosjektet og hvilke bussavganger det skal gjelde, sier Sørensen.

Trenger planlegging

Han sier at det er helt nødvendig å diskutere prøveordningen nærmere for å klargjøre de praktiske rammene rundt prosjektet, og lover at gratis buss langs Vågsbygdveien blir tilgjengelig for publikum i løpet av året. Sørensen forstår at folk begynner å bli utålmodige, men sier det er viktig at de får mest mulig ut av de tre millionene som er satt av til prosjektet.

– Vi er ute etter å finne de beste løsningene av de midlene vi har til rådighet, og det krever planlegging, forklarer ordføreren.

Mens politikerne diskuterer kollektivtiltak, økte biltrafikken på Vågsbygdveien med bortimot seks prosent i årets seks første måneder. Det tilsvarer 1184 biler i døgnet. Dette viser tall fra Statens vegvesens målestasjon på Blørstad.