KRISTIANSAND: Det er snaut to uker siden kong Harald åpnet nye E 18 mellom Grimstad og Kristiansand. En vei som høyst sannsynlig kommer til å føre til økt trafikk på strekningen, ifølge Statens vegvesen. Noe som kan skape større trafikale problemer.

— Hvis vi ikke klarer å få kanalisert en del av trafikkveksten over på kollektivtilbud, så vil det bli et økt press på byene. Rushtrafikken vil bli betydelig verre i Kristiansand, og til en viss grad Arendal, sier Karl Sigurd Fredriksen, miljøkoordinator ved Statens vegvesen region sør, til fvn.no.

Vegvesenet har, sammen med fylkeskommunen, som uttalt mål å få bilister til i større grad å ta bussen. Dette for å hindre vekst i biltrafikken.

— Det er vårt klare ønske og målsetting, påpeker Fredriksen.

Men den nye E 18 bringer også med seg gode nyheter. For tunge kjøretøyer viser det seg at det er en solid miljøgevinst, sammenlignet med den gamle veien. Det viser tester både Norges lastebileieforbund, og Agder storbilskole har gjennomført.

— Mine tester viste at vi sparte 5,1 liter drivstoff per tur. Ifølge Statens vegvesen kjører det omtrent 1000 vogntog på veien daglig. Da kan du tenke deg hvor mye vi sparer, sier Kai Kristiansen, daglig leder ved Agder storbilskole.

Han gjorde testen på oppfordring fra Statens vegvesen. Vogntoget han kjørte hadde en totalvekt på 40 tonn. Resultatene fra testen til Kristiansen, sammenfaller bra med testen til Norges lastebileierforbund, som vi i fvn.no har omtalt tidligere.

Med et lavere drivstofforbruk, blir også Co2-utslippene lavere. I følge utregninger gjort av Fredriksen i Statens vegvesen, vil utslippene gå ned med 25%.

Men kanskje går vinninga opp i spinninga dersom kollektivtilbudet ikke klarer å tiltrekke seg nye kunder. For mer køkjøring, fører som kjent til høyere utslipp. Og Fredriksen er klar på at Kristiansands politikere må ta grep, for å stimulere folk til å kjøre kollektivt.

— Jeg vil ikke mene noe om hva slags virkemidler som tas i bruk. Det er politikerne som må komme med virkemidlene som skal få bilistene over på kollektivtilbudet. Hvis vi ikke får noe av trafikkveksten over på kollektivtilbudet, så vil det bli enda verre i rushtrafikken, avslutter Fredriksen.