KRISTIANSAND: – Jeg har mye mareritt og jeg er livredd for at bildene fortsatt kan være i omløp. Jobben min på Hydro Texaco har til tider vært svært vanskelig å takle. Jeg blir mistenksom bare jeg får et lite blikk fra kunder, eller hvis jeg føler at noen kikker rart på meg. Det siste halvåret har rett og slett vært utrolig tøft, sier Helene Rødland (25) til Fædrelandsvennen.

— Kastet opp

Marerittet begynte da hun leverte pc-en sin til reparasjon hos butikken Pippin i Henrik Wergelandsgate i Kristiansand i november i fjor. Da kopierte en mannlig ansatt i butikken flere av Rødlands private bilder som lå på maskinen. Den butikkansatte viste så bildene til kamerater og bekjente. Hun oppdaget tyveriet flere måneder senere da en person kom inn på Hydro Texaco hvor hun jobber, og kommenterte kroppen hennes.

— Jeg ble fysisk dårlig, og måtte rett ut på lageret og kaste opp, forteller hun.

- Kolossal illojalitet

Markesansvarlig ved Pippin, Jesper E. Krumm, kaller det hele en illojal handling fra en tidligere ansatt.

– Pippin har rutiner for forholdene denne saken berører. Det hadde vi også før saken inntraff. Vi kan dessverre vanskelig gardere oss mot utroskap mot bedriften fra én ansatt som velger å se bort fra regelverket. En slik handling demonstrerer kolossal illojalitet overfor gjenværende ansatte og eiere, skriver Krumm i en e-post til Fædrelandsvennen.

Han beklager hendelsen, men sier saken kun involverer én tidligere ansatt, som mistet stillingen i butikken like etter forholdene ble kjent. Saken er dermed, slik Krumm opplever det, avsluttet for Pippins del.

Krever erstatning

Rødland på sin side har engasjert advokat og krever 60.000 kroner i oppreisning for brudd på privatlivets fred. Dette erstatningskravet ble avist av butikken.

– Situasjonen er lei, og jeg er den første til å beklage hendelsesforløpet. I en slik sak kan man alltid vurdere hva som bør gjøres, men å utbetale en erstatning er ikke blant tingene som føles naturlig. Pippin har truffet en rekke tiltak i forhold til å rulle opp hva som faktisk skjedde og hvordan. Utover det, ser ikke Pippin at vi er erstatningsansvarlige i denne saken, understreker Krumm.

-God internkontroll

Han mener butikken har, og alltid har hatt, det rutinemessige i orden og sier at internkontrollen hele tiden har vært god. Butikken ser på saken som et engangstilfelle, og sier de aldri har opplevd lignende tidligere.

– Når en kunde leverer inn en maskin hos Pippin blir vedkommende gjort skriftlig oppmerksom på at det er kundens eget ansvar med back-up, og at reparasjonen kan medføre at harddisken slettes. Likevel kan det hende at kunder ber butikken om å ”redde data” fra en harddisk som er i ustand eller skal skiftes. Når dette skjer kopieres innholdet på kundens harddisk over på annen harddisk i påvente av skifte eller reinstallasjon av software. Kundens innhold kopieres så tilbake på plass, og kopien på den eksterne disken slettes umiddelbart. Alle kontrakter i selskapet har også et eget avsnitt som omhandler nettopp dette med hva man kommer over på kundens maskin, og konfidensialitet i forhold til det, understreker Krumm.