KRISTIANSAND: — Jeg har vært i bilbransjen siden 1983, og aldri opplevd lignende, sier daglig leder Terje Jochumsen ved Gumpens Auto Vest i Kristiansand.

Verkstedkunden hadde levert inn bilen sin hos Gumpens Auto Vest i forbindelse med en garantisak i slutten av september. Men da reparasjonen var utført, og mannen skulle hente bilen, var han særdeles lite fornøyd.

Etter å ha dundret løs på utstillingsvinduet utenfra, slo han kundemottakeren i ansiktet med flat hånd.

— Han slo til meg med full styrke over øret og på siden av ansiktet. Jeg var nummen i deler av ansiktet en hel uke etterpå. Alt jeg gjorde var å levere ut bilen, forteller kundemottakeren til fvn.no.

Fikk bot

Den 34 år gamle gjerningsmannen har nå fått en bot fra Agder politidistrikt på 6000 kroner for volden. Han nektet først å vedta forelegget, men da han ble stevnet for retten valgte han å vedta.

Selv mener mannen at volden ble provosert fram.

— Han innrømmer at han slo, men har ikke erkjent straffskyld siden han mener at han ble provosert. I avhør har han sagt at verkstedet gjorde en dårlig jobb, og at han fikk en forklaring på hva som var galt med bilen som om han var et barn. Han mener selv at han har god peiling på biler, sier politiadvokat Arne Kjønstad, som har utferdiget forelegget.

Overfor Gumpens Auto Vest hevdet 34-åringen at bilen var ødelagt, og at han hørte «et knekk» i setet da han satte seg inn. Dette utdyper 34-åringen til fvn.no:

- Erstatningssak

  • Det var stygge merker i skilleveggen mellom kupeen og bagasjerommet, og setet laget «klingelyder». Jeg mener dette er en erstatningssak for Gumpens. Bilen ble utsatt for skadeverk, sier mannen.

- Var det grunn nok til å slå?

— Ja, det mener jeg. Men jeg tok nok vann over hodet, og har sagt unnskyld til vedkommende.

Verkstedet mener på sin side at lyden kan ha kommet av at setet ikke stod helt i stilling, ettersom mannen som utførte reparasjonen måtte bevege det noe bakover for å få plass til å kjøre ut bilen fra verkstedet.

Gratis for kunden

Selve reparasjonen, som var en garantisak i forbindelse med et rør under bilen, skal ifølge verkstedet ha vært utført uten problemer. Reparasjonen var gratis for kunden.

— Jeg har aldri opplevd lignende. Det var en bagatellmessig feil, og for kundemottakeren var dette slett ikke noen hyggelig opplevelse, sier daglig leder Terje Jochumsen.

Bedriften anmeldte 34-åringen til politiet kort tid etter hendelsen. Kundemottakeren er nå glad for at mannen har fått straff.

Sjokkert

  • Jeg satt som vikar som kundemottaker, og hadde ikke hatt noe med selve oppdraget å gjøre. Jeg forklarte ham hva vi hadde gjort med bilen for at han skulle forstå at det ikke innebar kostnader for ham. Da jeg kom ut etter at han hadde dundret på vinduet, stod han tydeligvis bare og ventet på meg. Han sa ikke et ord før han slo, forteller kundemottakeren til fvn.no.

En selger som var få meter unna, kom til for å roe ned mannen.

— Jeg måtte støtte meg til bilen etter slaget. Jeg var sjokkert, og skjønte ikke helt hva som skjedde. Etter hvert fikk jeg sagt at det ikke var noen grunn til at han skulle slå, sier kundemottakeren.