FLEKKEFJORD: — Vi kjenner ennå ikke hele skadeomfanget, det må vi se på i morgen, sier Halldór Kristmannsson, pressetalsmann for Eimskip i Island, til fvn.no.

Lasteskipet «M/V Holmfoss» ødela hovedpropellen da den støtte i bunnen utenfor skipsverftet Simek i Flekkefjord mandag kveld. Fartøyet skulle levere en dekkslast da uhellet skjedde. På kartet så det ut til at skipet ville ha klaring til bunnen, og kapteinen valgte å legge til etter forsikringer fra land.

Må slepes

Dermed gikk hele propellen fløyten. Dykkere har i kveld konstatert at hovedpropellen er helt ødelagt, og skipet må slepes til tørrdokk.

— Vi ligger nå til kai her i Flekkefjord, sier kaptein Olaf Kruse til fvn.no. Han er oppgitt over forsinkelsen og ødeleggelsene.

Til vanlig frakter skipet frysevarer i europeisk farvann, og skulle etter planen til St Petersburg i Russland denne uken.

Fikk advarsel

  • Vi skulle bare losse en dyse som skal brukes på et skip som bygges på Simek, forklarer kaptein Olaf Kruse fra Færøyene til avisen Agder.

Bare ti meter utenfor kaien ble det for trangt og grunt farvann for skipet.

— Vi hadde los ombord da uhellet skjedde like utenfor Simek, sier kapteinen.

Ifølge avisen Agder skal losen ha fått kapteinen til å skrive under på at han på eget ansvar tok skipet inn dersom den stakk dypere enn 6,3 meter. Skipet skal stikke 6,85 meter ned i vannet.

OVERSIKT: På Tracscape.com kan man følge Eimskips flåte minutt for minutt. Holmfoss ligger til kai i Flekkefjord, og oversikten viser da også den sørgelige fremdriften: 0 knop. FAKSIMILE: Tracscape.

Stolte på kartet

Kapteinen oppfattet anbefalingen, men valgte å stole på kai-eier og kartet som oppga ca 7 meters dybde.Skipet ligger nå fortøyd ved Eschebryggen.

— Vi har ikke tidligere hatt noe uhell med dette skipet. Jeg har vært kaptein siden skipet ble satt i drift i desember og har med meg et mannskap på 8 russere, sier Kruse.

Nytt skip

Islandske Eimskip har 25 lasteskip som går i skyttel mellom Østersjøen, Russland, kontinentet og USA. «M/V Holmfoss» er et 80 meter langt såkalt Reefer MK II, designet av norske Multi Maritime AS. Skipet er spesialdesignet for effektiv containertransport.

Eimskip har fire nye skip av samme type, og «M/V Holmfoss» ble satt i drift i desember.

Skipet har en dødvekt på 2500 tonn, og har en kapasitet på 40 containere.