Agder: – Dette går feil vei, rett og slett. Vi har ett eneste mål, og det er å få flere over på buss. Her har vi en stor jobb å gjøre, sier Per Sigurd Sørensen, ordfører i Kristiansand kommune.

Passasjertallene for kollektivtrafikken i Kristiansandregionen i 2008 viser at 122.010 færre passasjerer valgte å benytte seg av bussen i fjor, sammenlignet med tilsvarende tall fra 2007. I 2007 var det totale passasjertallet på 7.885.706, i 2008 var tallet 7.763.696. Dette tilsvarer en nedgang på 1,5 prosent. Verst var det for Metrobussen, som hadde en nedgang på 2,7 prosent. Dette tilsvarer 88474 passasjerer.

Ond sirkel.

Sørensen frykter at de røde tallene kan få innvirkning på søknaden om Samferdselsdepartementets belønningsmidler.

– Belønningsmidlene får vi som et tilskudd for å redusere biltrafikken. Dersom vi ikke greier å vise til resultater, er ikke det noen stjerne i boka. Plutselig kan vi komme inn i en ond sirkel, hvor mindre midler fører til enda dårligere tilbud, sier Sørensen.

Mangler midler.

– 2008 har vært et skuffende år, og nedgang i passasjertallene er selvfølgelig ikke en ønskelig trend. Vi hadde en økning i 2006 og 2007, men nå har det snudd, sier Thore Westermoen, fylkesordfører i Vest-Agder.

Han forteller at fylkeskommunen har bevilget mer penger til kollektivtrafikken hvert eneste år. I år er budsjettet på 160 millioner kroner.

– Det er vanskelig å si hva som har gått galt, fordi det er mange faktorer som spiller inn. Hovedproblemet for bussen i vårt fylke er fremkommeligheten, og da tenker jeg spesielt på Vågsdbygdveien og E39. Får vi bussen til å komme fortere fram, vil også passasjertallene øke. Dette er en av våre hovedprioriteringer, sier han.

Han tror at 2009 også kan bli et tøft år for kollektivtrafikken.

– Men dersom vi får belønningsmidlene vi har søkt om, kan vi få til et løft i 2010 og 2011. Vi har ikke gitt opp å få til noe positivt, men vi mangler midlene, konstaterer Westermoen.

Evalueres grundig.

Oddvar Abrahamsen, trafikksjef i Bussen AS, ønsker ikke å spekulere i hvorfor passasjertallene går ned. Han mener imidlertid det er spesielt én ting som er viktig for å øke passasjertallet på bussen.

– Det aller viktigste er fremkommeligheten. Det som må til er bygging av kollektivfelt. I dag har folk en travel hverdag, og vil raskest mulig frem. Da er man opptatt av punktlighet og forutsigbarhet. Stadige forsinkelser på grunn av vanskelig fremkommelighet er uheldig i en slik sammenheng, sier Abrahamsen.

Siv E. Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, ønsker ikke å kommentere saken før de har hatt en grundig evaluering av passasjertallene.

– Vi blir nødt til å se på hele trafikkbildet og trafikkutviklingen generelt. Kanskje har nedgangen en enkel forklaring, kanskje er det veldig komplisert. Det er mange ting som spiller inn, men dette er selvfølgelig ikke en ønskelig trend, sier hun.