KRISTIANSAND: — Vi har to lokale interessenter, hvorav en har svært god kjennskap til ferjebransjen, som kan være interesserte. De har bedt om en gjennomgang, forteller Svein Olaf Olsen til fvn.no.

Tirsdag skal Olsen orientere de to mulige investorene og går finansieringen i orden mener Olsen at mye er gjort for å gi Color Line konkurranse over Skagerrak.

— Vi har vært i møter med Kristiansand Havn og lagt fram en fartsplan som gjør at avvikling i havna ikke blir et problem, sier Olsen.

Vil seile raskeste vei

Til fvn.no sier Olsen, som tidligere har stått bak Master Ferries, at det meste knyttet til ferjen begynner å nærme seg, men at det fortsatt står på finansiering.

Mens Color Line seiler de 71 nautiske milene til Hirtshals, ønsker Olsen å satse på de 65 nautiske milene til Hanstholm.

— Hanstholm peker seg ut med en overfart på 65 nautiske mil. I fremtiden kommer drivstoffet til å bli en vesentlig kostnad. 11. juli kostet et fat olje 147,23 dollar og det er ingen grunn til å tro at dagens pris vil holde seg fremover, sier han.

Presenterer planer i Hanstholm

Onsdag skal Olsen til Danmark for å møte ledelsen ved havna i Hanstholm. På dagsorden står presentasjon av planene for det nye rederiet. Det er tidligere spekulert i om Color Lines tidligere stolthet, "Christian IV", kan være på vei tilbake til Hampa. Hvorvidt det lar seg gjøre, er ikke klart.

— Det er ufattelig mange skip som er tilgjengelige og prisene er veldig lave. Uansett vil det bli et skip med overnattingsmuligheter, forteller han.

Dermed tyder mye på at en ny danskebåt kan hente en del av kundene som sverget til Color Lines gamle "danskebåt"-konsept.

- Hvor sikker er du på at rederiet blir en realitet?

— Like sikker som at det kommer til å snø på julaften, svarer Olsen.