MANDAL: Fartøyene tåler ikke vibrasjonene fra de nye gassturbinene som sørger for fremdriften. Ristingen fører til at slitedeler ryker og må skiftes ut etter langt færre driftstimer enn planlagt.

– Vi vil ikke slite ut mer materiell enn nødvendig. Derfor har vi, i samarbeid med verftet Umoe Mandal, lagt sterke begrensninger på bruken av fartøyene, sier Sjøforsvarets prosjektleder, kommandørkaptein Geir Mykleby.

Fullt bemannet

Det har ført til at de to første av i alt seks seriefartøyer, KNM «Storm» og KNM «Skudd», det siste halvåret har tilbrakt mer tid ved kaien i Mandal enn ute på sjøen. Begge fartøyene har hatt full besetning om bord.

De to første MTB-ene skulle ha vært levert henholdsvis i februar og august i fjor. De skulle også ha vært gjennom et omfattende testprogram. Dette er nå blitt kraftig forsinket.

– Vi skulle ha prøvd ut fartøyene i full fart, det vil si rundt 60 knop. Dessuten skulle vi ha testet ut våpensystemene om bord. Det har heller ikke latt seg gjøre, sier prosjektlederen.

Det fører til at det første fartøyet tidligst kan leveres i oktober, nærmere to år forsinket.

De to kommende ukene skal «Storm» og «Skudd» likevel seile, men med klare fartsbegrensninger.

– Det ser ut til at feilen er lokalisert. De to neste ukene håper vi å få bekreftet om det stemmer, sier Geir Mykleby.

– Problemene har eksistert lenge. Det har vært mange teorier om hvorfor vibrasjonene oppstår, supplerer han.

Prototypen KNM «Skjold» ble tatt i bruk i 1999. Den var da utstyrt med dieselmotorer og to gassturbiner som var leaset fra Rolls-Royce.

Da Umoe Mandal skulle serieprodusere flere fartøyer, var ikke denne løsningen lenger tilgjengelig. Både «Skjold» og de øvrige fem fartøyene blir derfor utstyrt med fire turbiner, to små og to store, fra Pratt & Whitney, som er mest kjent som leverandør av flymotorer.

Uprøvd løsning

– Forsvaret valgte en løsning som hittil har vært uprøvd i hurtiggående fartøyer. Da følger det gjerne noen barnesykdommer med. Pratt & Whitney er en av verdens ledende motorleverandører, og jeg føler meg derfor trygg på at problemet blir løst, sier direktør Peter Klemsdal ved Umoe Mandal.

Økonomi

Han har foreløpig ikke oversikt over hvilke økonomiske konsekvenser forsinkelsene og motorproblemene vil få.

Utprøvingen av våpensystemene blir opp mot to år forsinket.

I sum betyr problemene at MTB-ene blir fullt ut operative langt senere enn planlagt.

Sjøforsvaret har ennå ikke overtatt noen av fartøyene fra Umoe Mandal. Derfor er det leverandøren som må ta kostnadene ved å finne og å rette opp feilen.

– Forsinkelsene får ingen konsekvenser for Forsvarets budsjetter. Prosjektet holdes innenfor de vedtatte kostnadsrammene, sier kommandørkaptein Geir Mykleby.